nikasp
Sambon önskar pussel i julklapp för att Corona-pyssla/pussla hemma då tjocka-släkten-jul uteblir.

Jag har inte pusslat jättepussel på många år men:

1) Tar gärna tips på hur många bitar man ska ha för att det inte ska bli klart på en gång.
2) Förvaring. Har inte bord som kan vara upptaget så behöver pusselmatta/portfölj eller rulle. Någon som vet om rulle funkar bra? Smidigare format än en "portfölj" så länge man inte sabbar pusslet.




Pusselmatta med delvis lagt pussel visande en undervattensscen, rullas ihop runt en blå plasttub för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tiden beror ju på motivet också. Men jag har lagt 500-bitars pussel på 4-8 timmar. Hade en släkting som tyckte att när vi kom på besök under en vecka skulle lägga pussel ihop och då har det gällt pussel på 2000 bitar och uppåt och det har väl 4 personer hållit på med några timmar om dagen i flera dagar. Då la vi pusslet på en masonitskiva som var lätt att flytta bort från matbordet när det skulle användas till annat. Skivan ska vara tillräckligt stor för att både rymma det färdiga pusslet och några ytor där man kan bygga ihop delar av motivet (om man är flera) och samla de lösa bitar som ingår i just den delen av motivet man håller på med.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack, siktar nog på 1500 helst men annars 1000 och en hoprullningsbar matta. Skiva blir lite för stor att förvara. Då kan vi ta fram och lägga på köksbordet som är 100 cm x 200 cm och 3 meter med ilägsskiva.
 
BirgitS
Vi la bara skivan på en del av vardagsrumsgolvet där man inte går normalt ;)
Jag är tveksam till själva idén att rulla ihop pussel för min gissning är att det kommer att få pusslet att spricka upp, särskilt i den innersta delen där det blir väldigt liten radie.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Nu är ju tråden lite gammal men det kan ju vara andra som letar.
Jag har nog inte lagt pussel på 25 år eller mer men fick ett infall. Som tur är gick jag till en bra spelbutik där de tog pussel på allvar och fick lite tips.

Köpte ett 1000-bitars och det tog 3 lååånga kvällar/nätter för mig att få ihop.

Jag vet inte om det är vanligt men i det här pusslet var det en hel del bitar med oregelbunden form vilket gjorde det lite knepigt. Det går tex inte att lägga ramen runt som man kanske brukar.

Köpte också en matta och det funkar ganska bra, man får reparera lite men det går ju fort.

De här pusslen har också en specialare, det finns ett kuvert i som man ska öppna när man är klar där man får en ny uppgift.

Rekommenderas!
 
  • Förslutet pussellåda för 1000-bitars pussel med färgglad och detaljerad design, benämnd "THE HAPPY ISLES".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundna pusselbitar med tecknade figurer och mönster på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.