Skall montera FTX i mitt 1-planshus. Måste ju komplettera med tilluftskanaler på kallvindan och det är ju inga märkvärdigheter, förutom att skotta lösull så klart. Tänkte höra på tips hur man går genom plasten och sen få det tätt på bästa sätt när man endast kan jobba uppifrån så att säga? Innertaket består av 13 mm gips - 45 mm glesregel - åldersbest plast.

Lizzardo
Ta riktigt tighta hål i plasten så du får pressa igenom röret och tejpa sen tätt

Den där rörkragen kan säkert vara bra i vissa situationer, men du bör i de flesta fall klara dig bra utan den. Om gör som Lizzardo skriver funkar det bra. Man kan göra ett förvånansvärt litet hål i plasten och ändå lyckas pressa igenom röret. Det blir väldigt tajt, och liksom automatiskt en krage. Sen ett varv tejp runt så blir det helt tätt. Jag kan också rekommendera ventilationsrör av plast. Det funkar ännu bättre än spiro i detta sammanhang.

Köp en riktig fogskumsspruta och lägg en sträng runt genomgångarna det gör jag när jag sätter spottlåder. Om du skruvar sprutan efter användning så håller den sig två månader utan att torka ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.