Funderar på att köpa en grovdammsugare, men då jag läst på forumet verkar det som att inte alla grovdammsugare är gjorda för betongdamm.

Vill kunna dammsuga främst slipdamm, sågspån, mm, men även t.ex. betongdamm när man bilat eller sågat i betong.

Därför undrar jag.. Vilken dammsugare ska jag köpa. Vill helst inte betala mer än 2000 kr för en dammsugare, men är det det som krävs får det väl bli så.

Har sett att Jula har en Nilfisk 20T för 1399 kr. Enligt någon på forumet ska den dock inte tåla betongdamm. Dom hade en som heter 30T på kampanj förra veckan, men jag kunde inte hitta någon skillnad förutom att den tar mer plats (och rymmer 30 l då).

På Coop finns Kärcher. Såg två modeller som verkade kunna vara nåt. Den ena kostade 899 kr och den andra 1299 kr. Dock är det nya modellbeteckningar, så det går inte att hitta nåt vettigt på nätet.

Är någon av dessa vettig? Eller krävs dyrare modeller?

Jag har en Flex s47 (tror den heter så)
Jag kör alltid med påse men när jag slipar betong så sätter dammet igen påsen fast dammsugaren "knackar" så att dammet ska ramla ner i påsen.
Ska köpa en cyklon (finns billiga från Kina, se tråd) och se om den funkar på betongdammet som är väldigt fint

Hyra en industrimaskin typ dustcontrol med cyklon och riktiga filter? Utan cyklon kommer filtret sätta igen direkt och motorn blir överhettad... Dessutom är flitren inte 100%iga och risk finns för fint damm i motorn och du har minskat drifttiden radikalt...

Jag har sugit massor med betongdamm med Kärcher 2204 och liknande. På de Kärcher grovdammsugare jag tittat på så kyls inte motorn av luften som går genom påse, etc. Den kyls separat. Jag använder alltid påse på dessa småmaskiner, annars sätter nog filtret igen snabbt. Vad man bör tänka på är att luften som kommer ut inte är speciellt väl filtrerad, så man bör nog ha någon form av andningsmask om man är inomhus.

• Gilla
Sackeb
  • Laddar…
Akahigi
Har en GAS12 från Bosch. Funkar hjälpligt, med påse. Men:surprised:m det är slipdamm från betongslip hyr jag dustcontrol.

Jag minns en nordbyggmässa för några år sedan där nilfisk demade sina sugare genom att suga direkt ur en påse cement. En sån vill jag ha!

MathiasS skrev:
En sån vill jag ha!
Men köp en då. ;) Som du själv skriver:

MathiasS skrev:
#2 får man aldrig låta sig hindras av, oavsett vilka inköp vi pratar om.

MathiasS skrev:
Jag minns en nordbyggmässa för några år sedan där nilfisk demade sina sugare genom att suga direkt ur en påse cement. En sån vill jag ha!
Garanterat inte en Multi/Buddy för 1500..... eller??

Näe det måste ha varit någon dyrare modell, minns inte vilken. Annars hade jag haft den redan.

En pellvac virvelvind (cyklonavskiljare) tillsammans med en Kärcher 5.200 med påse har jag kört, det funkar ganska bra tycker jag.

Har kört med det värsta tänkbara betongslipdammet, min hemgjorda betongfräs.

Trots både avskiljare och påse letar sig en del betongdamm in i filtret, så rengöring av detta nån gång då och då är ändå nödvändigt.

Frågade Nilfisk och fick svaret:

"Multi 20T och 30T VSC rekommenderas för garagesysslor tex sågspån, bildammsugning och med påse kan du även köra lite betongdamm med betoning på lite.

Skall du använda den mycket när du jobbar med finslip och byggdamm rekommenderar jag vår Aero 26-21 kostar ca 2495 ink.moms (semi proffs grovdammsugare) alternativt vår attix 30-21 PC (proffsdammsugare) kostar ca 3000 ex moms."

• Gilla
Keiga
  • Laddar…
Hade länge spanat på en 30T VSC men blev fundersam efter lite tafsande på en Julabutik,så efter 200 timmas forumläsande om grovisar... :surprised: beställde jag en Nilfisk Aero 26-2L PC
Tyckte att den hade en väldigt bra spec för dom pengarna, mjukstart, reglerbar motorstyrka, L-klassad, och autostart/stop verktyg så nu hoppas jag den ska leverera till det jag utsätter den för.... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.