Jag söker tips på bra och prisvärt paket för golvvärme, komplett med termostat, som ska fästas i armeringsnät och inspacklas i flytspackel. Ska läggas på en toalett som är ca 1,8 kvm. Vad jag förstår måste jag också anlita behörig elektriker som utför jobbet.

Man vill ju gärna att en sån här installation ska hålla under lång tid så jag vill inte vara dumsnål och köpa nåt lågbudgetalternativ. Hur är termostaterna, är det en svag punkt i såna här paket?

Jag har sett ett paket som heter T2Blå-10 som finns i längd 1,5 och 2 meter. Någon som har erfarenheter av den?

T2Blå ligger på många ställen.

Jag upplever faktiskt ingen större skillnad på olika märken. Ser ungefär likadant ut.

Termostaten går ju lätt att byta.

Så T2Blå är ganska etablerad då, verkar bra. Prismässigt var det ju inget att klaga på heller.

Såg att jag skrev längd 1,5 och 2 meter i första inlägget, vilket förstås ska vara kvadratmeter. :)

Nu har jag läst lite om T2Blå 10 i broschyren (finns på produktsidan på bygghemma.se), i avsnittet för att räkna ut kabelåtgång.

För komfortvärme i äldre, sämre isolerade hus (som mitt hus är) gäller 60W per kvadratmeter. Kortaste längden på T2 är 20 meter och ger 60W vid en yta på 3,3 kvadratmeter, vilket är nästan dubbla ytan mot vad toaletten är (1,8 kvadratmeter). Enligt tabellen skulle en golvyta på 2 kvadratmeter en effekt på 100W. Jag får alltså en alldeles för hög effekt med T2Blå. Eller kan man justera detta med termostaten?

Hmmm, funderar lite på det här. I broschyren står det Observera att för sämre isolerade fastigheter kan effektbehovet vara mycket över normalbehovet vilket ju förstås är rimligt. Med tanke på att toaletten angränsar till både kattvind (mycket kall vintertid) och klädkammare (som också är kall då också den gränsar mot kattvinden) så kanske effektbehovet faktiskt kan vara ca 100W.

20 meter T2Blå-10 blir säkert perfekt för den yta du beskriver.
Planera förläggningen noga.

Så länge man inte överskrider minsta mått mellan två kablar så innebär ju högre effekt bara att uppvärmningen går fortare innan termostaten bryter.

OK tack. Jag får ta kontakt med elektriker också så det blir riktigt gjort med intyg och allt.

Få elektriker brukar vara intresserade av arbetet med just förläggningen. Den brukar de med glädje överlåta till någon annan..

Så då är det ok att jag själv lägger ut slingan och elektrikern kontrollerar/mäter/ansluter innnan jag flytspacklar in slingan? Måste elektrikern även kontrollera efter att ytskiktet är klart?

Efter överenskommelse...
Jag vill minnas att T2 ska kontrollmätas vid tre tillfällen. Före start, efter förläggning och efter spackling.
Men det framgår av installationsmanualen som medföljer i kartongen.

Nej, formellt så får du inte lägga den själv. Det är dock ganska vanligt. Men jag skulle inte rekommendera det. Dels så kan det rent hypotetiskt ge 1 års fängelse, dels så skall kabeln isolationstestas före läggning, före inspackling och i samband med inkopplingen. Isolationstestning görs med en s.k "megger" som inte brukar finnas i hempulares instrumentuppsättning, en vanlig multimeter duger inte. Multimeter kostar från 60 spänn, medan den billigaste isolationstestaren jag känner till kostar ca 1300kr.

Både en megger och en multimeter mäter resistans, men multimetern mäter med en provspänning på 4 -5 volt, meggern mäter med 500 eller 1000V. Den högre spänningen gör att strömmen kan "krypa" (ex. genom en spricka i isoleringen) även där det inte finns metallisk kontakt, om avståndet är kort nog.

hempularen har naturligtvis helt rätt i inlägg#11

Jag har dock ännu inte stött på någon elektriker som varit intresserad.
Någon isolationstestning med megger har jag inte heller sett..

Som så ofta, en sak i teorin och en annan i praktiken..

..så skall kabeln isolationstestas före läggning, före inspackling och i samband med inkopplingen

Ursäkta en newbie och förklara gärna det där. Före läggning och före inspackling? Vad har man gjort med kabeln innan man har lagt den, ska den testas direkt ur förpackningen???

Jag förstår självklart anledningen till att behörig elektriker ska testa men ska det alltså krävas tre besök från elfirman?

Ja, den ska testat direkt i förpackningen.

Ja, ska du efter överenskommelse göra själva arbetet med förläggning och spackling så är det alltså minst 3 besök av elektrikern. Kanske t.o.m. ett fjärde för själva inkopplingen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.