Hej!

Planlösningsdelen på forumet kändes som den lämpligaste platsen att ställa min fråga.

Jag är på G med att renovera upp köket.

I anslutning till köket har vi ett sovrum som idag används som lekrum, av vår treåriga son.
På sikt ska väggen mellan kök och sovrum rivas, och allt ska bli ett enda stort kök. Men vi vill ha lekrummet kvar i 3-4 år till.

Väggen skall dock flyttas en aning inåt sovrummet för att göra nuvarande kök lite större.

Problemet är golvläggningen av köket. Jag vill ha samma golv i kök och nuvarande lekrum. Ska lägga ett klick-golv. Skulle jag endast lägga golvet i nuvarande kök, blir det ju problem när sovrumsdelen ska byggas in i köket. Blir ju en skarv i golvet, får lägga en täcklist, eller bryta av med något annat, för att sen fortsätta med klick-golvet igen.

Detta vill jag undvika. Vill lägga klick-golvet över hela ytan redan nu.

Då blir ju problemet väggen.

Hur ska jag kunna förankra väggen på ett bra sätt, utan att skada golvet?

Finns det någon på forumet som har en bra idé?

Tacksam för alla tips ni kan tänkas ha.

Fridens!

Jag antar att du temporärt kommer riva väggen för att lägga golv över hela ytan?

Om du reglar upp den tillfälliga väggen o fäster bottensyllen med dubbelhäftande tejp så bör det funka bara fint. alternativet har väggreglarna i spänn mellan tak o golv så ska det sitta på plats,

Köp golv så det räcker till hela ytan men lägg bara köket nu. Klickgolv är ju enkelt att bygga vidare? Kräver iof att du har plats att lagra några buntar golv.....

/Ingenjören

Vad är det för form på väggen? Fästs den i väggar på alla sidor i övrigt? Ska det sitta nått tungt på den?

mats_o skrev:
Vad är det för form på väggen? Fästs den i väggar på alla sidor i övrigt? Ska det sitta nått tungt på den?

Väggen fästs i alla sidor för övrigt,

Mått 3,60 m X 2,4 m, med en dörr i mitten.

Att inte fästa väggen i golvet på något sätt kan ju ge lite problem med dörren.

Kommer inte att fästa något tungt i väggen.

meckis skrev:
Jag antar att du temporärt kommer riva väggen för att lägga golv över hela ytan?

Om du reglar upp den tillfälliga väggen o fäster bottensyllen med dubbelhäftande tejp så bör det funka bara fint. alternativet har väggreglarna i spänn mellan tak o golv så ska det sitta på plats,

Ja, väggen ska rivas inför golvläggningen. Har oxå varit inne på att ha väggreglarna i spänn mellan tak och golv, alternativt använda dubbelhäftande tape.

Ville nog mest höra någon annan säga det samma.

Tror det blir nån av dom varianterna.

Tack för hjälpen.

Ingenjören skrev:
Köp golv så det räcker till hela ytan men lägg bara köket nu. Klickgolv är ju enkelt att bygga vidare? Kräver iof att du har plats att lagra några buntar golv.....

/Ingenjören
Det var min första tanke. Men golvet ska ligga med kortändorna mot väggen, vilket medför att man får en skarv i golvet där väggen står. Man vill ju lägga golvet omlott.

I och försig kan man ju lägga golvet omlott om man placerar väggen precis över skarven mellan två "klick-brädor" och sen lägger en hel bräda varannan och en kapad varannan.
Sen när väggen rivs, tar man bort dom kapade bitarna och fortsätter med hela brädor.

Förstår du hur jag menar?:)

Svårt att förklara i text.

Kan ju vara en bra variant....får fundera lite till.

Tack för hjälpen.

Jag är inte med på vad du skulle få för problem med dörren, skippa bara tröskeln så ser jag inget som ska strula där. Du borde få väggbitar på ca 1.40 från varje vägg och sen dörren i mitten. Den enda risken jag kan se ska vara att väggen ska röra sig så mycket när man öppnar dörren så att den tar i längst ut.

OK, om golvet läggs vinkelrät den nya väggen är det ju inte lika enkelt att bygga vidare på klickgolvet.
Isåfall röstar jag på att sätta reglarna i spänn ovanpå det nya golvet och införa restriktioner mot att slå i dörrarna ;-)
Dubbelhäftande tejp sitter ju bra men går det att få bort den och få det snyggt den gången väggen tas bort?

/Ingenjören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.