Hej

Vi bygger nytt kök och är lite villrådiga.
Köket är vitt med infräst spegel. Rostfri sockel, rostfria vitvaror och alu-handtag. Eklaminatskiva och ekparkettgolv. Nu till frågan, vad skall vi har för kakel?
Har varit inne på gråskala i 5x5 eller 10x10 men har inte hittat något som matchar i gråskala.
Har nu börjat snegla på en annan variant, stora plattor istället. 60x30 plattor stående i grå eller svart .
Vad tror ni om det? Min sambo är såld på en platta som heter Lavagna svart "skiffer" med lite struktur 60x30 från Konradssons kakel. Tanken är att fogen skall vara minimal och att det skall upplevas som ett stort helt stycke av kakel mellan bänk och köksskåp.
Tror ni det blir för hårt eller för många färger om vi tar svart istället för grått? (Dvs Vitt, ek, aluminium, rostfritt och svart?)
Tacksam för tips.

Färgmässigt funkar ju nästan allt till kombon vitt/metall/ek, så rent allmänt är det inga problem med svart, men ta hem en platta och känn efter. Jag tror att det blir mycket bättre med en lite mer udda platta, tex en större som du föreslår, eftersom resten av köket är ganska standard för vad som gäller just nu. Det blir snyggare och mer intressant inredning när man har någon ingrediens som är oförutsägbar.   :)

Har precis satt 60x30 Zeus Negro (FF KAkel i Gbg) liggande på golvet vid arbetsytan och på väggen över bänkskivan som är mycket mörk med aluframkant (Brazil Black, www.lgcoll.se). Avståndet mellan plattorna är 2mm och fogen mellangrå. Fohen på golvet är antracit. Alla fronter är brutet vita och överskåpen vitrin med frostat glas.

DET BLIR JÄTTELÄCKERT! Var inte rädd för mörka plattor till ett vitt kök. V tänker dock välja en varm färg till matplatsen typ MIO Vallmo.
Lycka till
Mvh
LArs

Hej.

Tack för tips och glada tillrop.

Vad heter tillverkaren av Zeus Negro 30x60, försökte hitta den på FF Kakel i Göteborg på deras hemsida...

Zeus föll oss också i smaken. Den kommer från Spanien. Grespor som ingår i Portugisika Grupo Pavigré närmare bestämt. Jag fann den via FF kakels lista över leverantörer. Se http://www.pavigres.pt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.