3 195 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Tips på dragning av avlopp från handfat
Jag håller just nu på att, äntligen, ta tag i gästtoan. Dock har jag stött på lite idepatrull. Jag skulle behöva tips på hur jag löser dragningen av avloppet mellan handfatet och det uttag som kommer att befinna sig i nederkant av ett schakt. Den bifogade bilden illustrerar förhoppningsvis hur det ser ut.
Väggen kommer förmodligen bestå av kakelplattor, dock är det inte 100% bestämt än.
Väggen kommer förmodligen bestå av kakelplattor, dock är det inte 100% bestämt än.
Kan du inte förlägga avloppet dolt från schaktet in bakom råsponten där handfatet ska sitta? Känns ju lätt mycket snyggare än en utanpåliggande dragning.
Om det är tight med plats så kanske du kan reda det hela med några 90-gradare i stället för dubbla 45r men sätta en liten inspektionslucka på schaktet så att du kan komma åt och rensa i 90-gradarna om det kniper.
Om det är tight med plats så kanske du kan reda det hela med några 90-gradare i stället för dubbla 45r men sätta en liten inspektionslucka på schaktet så att du kan komma åt och rensa i 90-gradarna om det kniper.
Tack för tipset men det innebär att jag måste kapa två väggreglar.... Blir inte riktigt bra. Dock så funderar jag på att dra om röret i shaktet. På det sättet behöver jag bara dra röret under handfatet och slipper en ful dragning längs med väggen.
Redigerat: Jag kommer att ha en inspektionslucka på 25x25 cm i den andra schaktväggen, det borde räcka.
Redigerat: Jag kommer att ha en inspektionslucka på 25x25 cm i den andra schaktväggen, det borde räcka.
Men om du kan låta röret mynna ut från schaktet nära hörnet som blir vid handfatet så är ju saken biff! Då kommer ju avloppet störa minimalt. Nu var detta en gästtoa men om du av någon anledning ska ha tätskikt och gojs på väggarna så tänk på att det inte är lämpligt/tillåtet att låta rör mynna ut för nära hörnvinklar då.