Hej,
Jag ska installera ett FTX-system i huset och idag var en installatör hos mig och vi gick igenom dragningen av kanaler i taket var på han frågade om/vad jag skulle ha för någon uppvärmning på övervåningen. Jag trodde att FTX systemet skulle orka med att värma upp övervåningen men han var tveksam och menade att FTX-systemet mer behåller den värme som redan finns och att det går att addera värme till luften men då skulle vi behöva öka på flödet rejält vilket troligtvis skulle öka dimensioner på rör och även riskera att skapa missljud m.m. m.m.

Jag kommer ha vattenburen golvvärme på hela undervåningen av huset men tycker att det känns onödigt dyrt att dra upp golvvärmerör till andra våningen eftersom det är 4m i takhöjd (Det är ett stort hus). Vi landade därför i att sätta in element, eller liknande lösning, i dom två rummen på övervåningen istället. Blir lättare att reglera samt att det ena är ett gästrum så där kan jag hålla ner värmen lite. Frågan är då om jag ska köra vattenburet eller el-element? Plus att element inte är så jäkla snygga..

Rummen som ska värmas upp är ca 20m2 styck så jag antar att jag behöver ha ca 1000W, eller minskar behovet med FTX? Jag har googlat runt lite och hittade ändå helt ok snygga konvektorelement som var integrerade i golvet från Purmo, Aquila golvkonvektorer. Men tar gärna emot fler tips på hur jag skulle kunna lösa det eller på element som är lite mer diskreta.

Ja, som ni märker... Mycket frågor och lite svar så allt av tips är välkommet.

Vad har du för värmepanna till golvvärmen? När är huset byggt och isolerat? Jag tycker vattenburna radiatorer ser helt okej ut. Kan möjligen påverka möbleringen som nackdel. Till rum på 20 m2 bör man gärna ha två radiatorer för att få jämn värme i de olika delarna av rummet.

FTX är absolut inget värmesystem utan ett ventilationssystem. Kan sänka värmebehovet en del. Är det för uppvärmning ska FTX-aggregatet ha ett annat luftvärmeaggregat efter och stora grova ventilationskanaler med cirkulationsluft.

Redigerat:
J Josth skrev:
Vad har du för värmepanna till golvvärmen? När är huset byggt och isolerat? Jag tycker vattenburna radiatorer ser helt okej ut. Kan möjligen påverka möbleringen som nackdel. Till rum på 20 m2 bör man gärna ha två radiatorer för att få jämn värme i de olika delarna av rummet.
Huset är byggt 1910 och jag totalrenoverar allt i nuläget så all isolering och tilläggsisolering är ny. 300mm i båda tak och väggar med dubbelkopplade 2-glasfönster och isolerglas. Man kan säga att jag byggt ett nytt hus inuti ett gammalt om man bortser från konstruktion. Värmepanna kommer alltså att köpas efter behov senare och drivas med bergvärme.

Ok. Med bergvärme i huset bör det absolut vara vattenburna radiatorer på övervåningen. Gärna överdimensionerade i storlek så att framledningstemperaturen blir låg vilket ger bättre verkningsgrad på värmepumpen.

J Josth skrev:
Ok. Med bergvärme i huset bör det absolut vara vattenburna radiatorer på övervåningen. Gärna överdimensionerade i storlek så att framledningstemperaturen blir låg vilket ger bättre verkningsgrad på värmepumpen.
Ok, vet du om det finns integrerade golvradiatorer som är vattenburna eller är det vägghängda som gäller?

J Josth skrev:
Det finns golvinfällda konvektorer såsom [länk] om man har bjälklag som tillåter det men jag är osäker på prestandan. Vägghängda känns säkrare och det finns flera olika modeller att välja mellan.
Toppen! Tack för all hjälp. Jag provar att kontakta Purmo och ser vad dom säger. Få googla vidare och se om jag kan hitta några läckra element ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.