1 043 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Tips på bra advokat gällande tvist om badrum
Hej
I kort:
En kompis kompis fick i uppdrag att bygga om 2st badrum åt mig. De visade upp att de har BKR (Våtrum cert), Säker El och Säker vatten.
Det ena badrummet betalades i sin helhet innan slutförandet, jag vet klassisk miss, då det var en kompis kompis så litade jag på firman. Det stora badrummet blev kanske klart till 75-80% visuellt.
Jag betalade och sen kom det en till faktura, där flera saker inte såg rätt ut. Jag ifrågasatte och de ville inte diskutera utan bara få betalt.
Vi kom inte längre, de hotade med kronofogden och tingsrätten etc.
Nu i efterhand har det uppdagats att;
1) BKR var kopplat till en person i företaget som inte varit hemma hos mig alls.
2) All el har dragits av en och samma person som inte alls är behörig = OLAGLIGT!
El-firman som de skyltade med har inte dragit ngt utan han fick aldrig chansen, vilket jag har inspelat. Den enda som varit legit är rörmockaren som varit på plats, det bolag de sa hade säker vatten. Sen vet jag inte allt de gjort är rätt, men de vill inte ge ifrån sig underlaget.
3) En massa fel i badrummet, förutom elen. Besiktningsman behöver komma hit
____
Jag är så förbannad och orolig att det kommer behövas att riva och göras om.
Företaget har medvetet gjort olagligheter och har försökt dra ROT från mig vilket de inte heller har rätt till då inget är klart och det som är gjorts är fel.
Jag har tagit kontakt med en jurist på en firma JURIDIUM, men jag känner att juristen är lite väl ung, 23år, samt att många säger att inte välja en jurist då det inte är en skyddad titel.
Jag behöver hjälp med att hitta en jävligt bra advokat som har bra trackrecord på att vinna mål som detta. Jag har mycket bevis och underlag och vill säkerställa att jag får alla mina pengar tillbaks, skadestånd samt hjälp med att färdigställa bägge badrummen så el är dragen av behörig etc.
Jag har inhandlat all kakel själv samt möbler.
Jag är redo att polisanmäla firman också för olagligt dragen el.
I kort:
En kompis kompis fick i uppdrag att bygga om 2st badrum åt mig. De visade upp att de har BKR (Våtrum cert), Säker El och Säker vatten.
Det ena badrummet betalades i sin helhet innan slutförandet, jag vet klassisk miss, då det var en kompis kompis så litade jag på firman. Det stora badrummet blev kanske klart till 75-80% visuellt.
Jag betalade och sen kom det en till faktura, där flera saker inte såg rätt ut. Jag ifrågasatte och de ville inte diskutera utan bara få betalt.
1) BKR var kopplat till en person i företaget som inte varit hemma hos mig alls.
2) All el har dragits av en och samma person som inte alls är behörig = OLAGLIGT!
El-firman som de skyltade med har inte dragit ngt utan han fick aldrig chansen, vilket jag har inspelat. Den enda som varit legit är rörmockaren som varit på plats, det bolag de sa hade säker vatten. Sen vet jag inte allt de gjort är rätt, men de vill inte ge ifrån sig underlaget.
____
Företaget har medvetet gjort olagligheter och har försökt dra ROT från mig vilket de inte heller har rätt till då inget är klart och det som är gjorts är fel.
Jag har tagit kontakt med en jurist på en firma JURIDIUM, men jag känner att juristen är lite väl ung, 23år, samt att många säger att inte välja en jurist då det inte är en skyddad titel.
Jag behöver hjälp med att hitta en jävligt bra advokat som har bra trackrecord på att vinna mål som detta. Jag har mycket bevis och underlag och vill säkerställa att jag får alla mina pengar tillbaks, skadestånd samt hjälp med att färdigställa bägge badrummen så el är dragen av behörig etc.
Bara så du inte drar dig in i något som är än värre.GrandSoir skrev:Hej
I kort:
____
Det jag tror du egentligen behöver i detta läge är någon med lite erfarneht av juridisk lingo och regler, kan mycket väl vara en "vanlig" jurist, som med pondus skriver ett formellt brev, där dina synpunkter framkommer och tydligt förklarar att du kräver att dom gör om arbetet på rätt sätt (jag är rätt säker på att man måste låta firman rätta sina fel, man kan inte kräva "pengarna tillbaka" direkt).
Och sen får du hoppas på att det blir rätt och att de besiktningssynpunkter som framkommit åtgärdas på ett korrekt sätt, elelr försöka driva det i mål så gott det går (mha juristen tex).
För drar du detta till en rättegång så kommer det mest sannolikt sluta med någon form av förlikning, och du kanske kan få delar av pegnarna tillbaks, men kommer troligen få stå för dina egna advokatkostander (det är det vanliga utfallet), och det kan bli mycket dyrare. Särskilt om du anlitar en bra advokat med ett "namn" - dom tar rätt bra betalt, coh hemförsäkringen brukar ha en gräns för vad den täcker.
Vad gäller dina punkter så vet jag inte om någon av dom översta håller:
1. BKR: Om firman är klassad så kan dom skicka olika plattsättare
https://www.bkr.se/om-behorighet/bli-behorig-guide
2. Samma sak med el egentligen: Firman jobbar under en behörighet. Sen kan anställda tex dra el osv, men firman är ansvarig. Men däremot är det ju anmärkningsvärt om elfirman säger sig inte ha något alls med installationen att göra (inte ens mätt och kopplat in). Bevisvärdet på en inspelning behöver dock in juridiska sammanhang inte vara solklar: det beror ju på vad som sas, hur det lades upp, vilka som sa vad, var dom informerade, framgår sammanhanget osv.
3. Detta är väl den punkt som känns mest konkret: Ta in en oberoende besiktningsman och samla ihop de punkter som uppkommer och kräv att firman rättar dessa fel. Om dom inte gör det - då kan du gå vidare och driva det.
Redigerat:
Detta med BKR, det är väl så det fungerar? Det är väl inte säkert att den personen om det nu är en person är hemma hos dig?
Det är ju samma med auktorisation för el.... Det är en person på företaget som har det men det är inte säkert den är hemma hos dig.👍
Med elen får du tänka på att du är ansvarig för installationen, att den är säker, hemma hos dig oavsett vem som installerat. Om du kan visa att någon specifik person installerat som inte jobbat i en auktoriserad firma så är det ju nåt du kan polisanmäla om du vill. Se bara till att du själv ordnat upp elen med riktig elektriker annars kanske du själv åker dit ...
Men steg ett när det är såna här tvister det är att ta dit en besiktningsman så du kan få svart på vitt vad läget är. Även ekonomiskt. Vad kostar det att få det rätt alltså.
🤔
Det du gjort bra är att du inte betalt allt. Sekunden du betalt allt är det sista gången du får kontakt med företaget.....
Utifrån det du beskriver är det ju självmål att stämma dig i tingsrätten så bara bestrid allt och samla mer information med besiktning och tänk vidare på saken.
Om du tar lite bilder kan forumet hjälpa dig att få en aning om det är klåpare eller proffs som varit där. Gärna bild på golvbrunn. Byggahus älskar bilder på golvbrunnar det är som knark för forumet, speciellt om det är fel!!!!😅
Det är ju samma med auktorisation för el.... Det är en person på företaget som har det men det är inte säkert den är hemma hos dig.👍
Med elen får du tänka på att du är ansvarig för installationen, att den är säker, hemma hos dig oavsett vem som installerat. Om du kan visa att någon specifik person installerat som inte jobbat i en auktoriserad firma så är det ju nåt du kan polisanmäla om du vill. Se bara till att du själv ordnat upp elen med riktig elektriker annars kanske du själv åker dit ...
Men steg ett när det är såna här tvister det är att ta dit en besiktningsman så du kan få svart på vitt vad läget är. Även ekonomiskt. Vad kostar det att få det rätt alltså.
🤔
Det du gjort bra är att du inte betalt allt. Sekunden du betalt allt är det sista gången du får kontakt med företaget.....
Utifrån det du beskriver är det ju självmål att stämma dig i tingsrätten så bara bestrid allt och samla mer information med besiktning och tänk vidare på saken.
Om du tar lite bilder kan forumet hjälpa dig att få en aning om det är klåpare eller proffs som varit där. Gärna bild på golvbrunn. Byggahus älskar bilder på golvbrunnar det är som knark för forumet, speciellt om det är fel!!!!😅
Det är en eller flera personer i en firma som ska ha gått alla 3 kurser.
I ett enmansföretag så är det samma person.
I ett större företag så är det oftast en som gått alla kurser, sen ska utföraren av tätskiktet ha gått 2 kurser, en hos BKR och en hos/med leverantören.
Utföraren ska ha ett bevis, ett "id-kort" med namn och foto och (tror jag) giltighetstid
I ett enmansföretag så är det samma person.
I ett större företag så är det oftast en som gått alla kurser, sen ska utföraren av tätskiktet ha gått 2 kurser, en hos BKR och en hos/med leverantören.
Utföraren ska ha ett bevis, ett "id-kort" med namn och foto och (tror jag) giltighetstid
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Förutom det som nämnts av tidigare skribenter så kan det kanske vara bra att nämna var i landet du söker en advokat.
En annan sak att fundera på är likviditeten hos bolaget. Att du ska få tillbaks alla pengar, skadestånd och färdigställt låter orimligt. Då får du två nyrenoverade badrum och pengar.
En annan sak att fundera på är likviditeten hos bolaget. Att du ska få tillbaks alla pengar, skadestånd och färdigställt låter orimligt. Då får du två nyrenoverade badrum och pengar.
Liknande trådar
-
Tips gällande brandvarnare
Teknik -
Tips gällande kampanjpriser
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Behöver tips/råd gällande avledning vatten hängränna och stuprör
Tak & Vind -
Tips och råd önskas gällande avjämningsmassa
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips på advokat i västra Skåne gällande dolt fel sökes
Juridik