Jag har sökt en del, både på forumet och på nätet, men inte hittat någonting som passar riktigt. Jag är ute efter en bilhammare på 6-10 kilo någonstans, helst med SDS-max, och kanske max 5000 kronor i pris. Borrfunktion är inte nödvändigt.

Jag brukar hyra, men det vore skönt att ha en egen maskin. Och ändå använder jag inte så ofta att det känns helt motiverat att köpa någonting dyrare. De jag har sett hittills har antingen varit i stil med Jula-maskinerna som har för dålig kvalitet (och i Julafallet antingen för liten eller för stor maskin), eller så är man genast uppe i blå Bosch eller liknande, som känns för dyrt.

Så, några tips på någonting däremellan?

Beg Hilti, helt överlägsen och faktiskt lönt att reparera. Köp helst två, en mindre att bila bort kakel med och en större till ex brunnsbyte. Ryms inom din budget, kolla blocket.

Håller med om att det är skönt att ha en "egen", har alltid min i bilen.

Bra tips, tack. Kikade runt lite på blocket, hittade faktiskt ingen lämplig Hilti i Stockholm-Uppsala just nu. Vilka andra maskiner kan vara vettiga att satsa på begagnade?

Edit: För borrhammaren Hilti TE25 känns ju lite för klen, eller hur?

Har en TE52, helt perfekt storlek vid badrumsbygge

Har letat som fasen efter begagnade maskiner nu men inte hittat några helt lämpliga Hilti eller liknande. Är det någon som har någon erfarenhet av märket Kress? De har en maskin (1150 PSK-Max) för 6200 plus moms hos Swedol. Såg en sådan begagnad.

Edit: Här är maskinen. Verkar ganska hyfsad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.