2 943 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Tips på bänkskivor o kakel till helvitt kök
Vitt verkar vara den färg som gäller nu, så ni är definitivt inte fel ute. Jag tycker något mörkt träslag, exempelvis ek, är en skön avbrytare mot det vita. Om budgeten tillåter det är annars en svart stenskiva inte helt fel heller.
mvh
David
mvh
David
Jag tycker en mörkbrun träskiva är snyggt till vita luckor. (har sett en på Bauhaus, men den hette nåt så konstigt att jag inte minns) Och kanske brun "glansig" mosaik, eller en rustik mindre kakelplatta med "rå" yta, men då blir det flottfläckar vid spisen... Och varför inte ett brunt/ljusbeige-rutigt linoleumgolv till? Och ett köksbord som är mörkt, gärna gammalt, men inte "finmöbelstuk" utan mer "spanskt bondigt", och kanske vita moderna stolar...
Jag har fått för mig att vita luckor är mest tidlöst. Bänkskivan kanske man ids byta var 10:e år om man lessnar? men mörkbrunt och vitt tycker jag låter ganska tidlöst... eller är jag mitt i djupaste trendfåran?
Men det ska vara massiva luckor! inte fanerat, då kan man lika gärna vara "trendigare" för de är ändå inte fräscha mer än max 10 år. (om man har barn och lagar mat hemma varje dag)
(Massiva luckor kan man ju kosta på sig att måla om också nån gång i framtiden.)
Jag har fått för mig att vita luckor är mest tidlöst. Bänkskivan kanske man ids byta var 10:e år om man lessnar? men mörkbrunt och vitt tycker jag låter ganska tidlöst... eller är jag mitt i djupaste trendfåran?
Men det ska vara massiva luckor! inte fanerat, då kan man lika gärna vara "trendigare" för de är ändå inte fräscha mer än max 10 år. (om man har barn och lagar mat hemma varje dag)
(Massiva luckor kan man ju kosta på sig att måla om också nån gång i framtiden.)
Bänkskivor är ett dilemma. Trä får lätt sotfläckar ( och hemska fläckar från kopparkastruller) hur mycket olja du än dragit på..stenskiva är ju dyr och där tillkommer pengar till nytt glas och porslin. Om man inte är mycket mycket försiktig och vem orkar vara det när det ska hivas glas och porslin fram och tillbaka varje da år ut och in...laminat är ju alltid laminat...så.. vad väljer man ???vilket är minst värst.. Själv valde jag trä...
Körsbärsfärgade laminatskivor och blått kakel.
Jag fick bokbänkskivor på köpet när vi köpte radhuset för 6 år sen. Då hade de redan några år på nacken. Jag smörjer med vax. Funkar bra. Men visst, några fläckar är det, och man får inte låta vatten ligga och suga in i träet.
Jag är inte perfektionist, och tycker att det är fint när det ser levande och "använt" ut. Då trivs då i alla fall jag. Det ska synas att man bor och verkar i hemmet... Är man perfektionist ska man nog INTE välja träskivor!
Jag är inte perfektionist, och tycker att det är fint när det ser levande och "använt" ut. Då trivs då i alla fall jag. Det ska synas att man bor och verkar i hemmet... Är man perfektionist ska man nog INTE välja träskivor!
Varför inte köpa köket på HTH, välj bort bänkskivorna och köp de på IKEA. Deras träskivor är ju nästan lika billiga som laminatskivorna hos de stora kökstillverkarna. IKEA har även nyligen börjat med 40 mm (eller 39) tjocka ekbänkskivor till bra pris. Det är dock 3 mån leveranstid. bänkskivorna gör ju halva köket och laminat känns ju lite "plastigt" om vissa ursäktar...
Buffy
Buffy
Jag skulle helt klart välja en laminatskiva med underlimmad diskbänk. Så underbart lättskött.
Du behöver ej vara orolig för vatten, fläckar, värme etc etc. Helt underhållsfri dessutom.
Vi hade tidigare massiva björkskivor samt vanlig(överliggande?) diskbänk. Det samlades så mycket smulor odyl i skarven mellan DB och arbetsskiva,,, usch...
Dessutom var det nog konstant fuktigt i just den skarven, så arbetsskivan som var stavlimmad mådde inte så bra där...
Jag tycker det är väldigt trevligt med massivt trä, men aldrig mer på mina köksbänkar...
Så mitt tips till dig är att välja ett "varmt stenmönstrat kakel 10x10" samt en grå laminatbänkskiva.(Glöm inte att beställla underlimmad diskbänk) Resultatet blir "tidlöst" samt väldigt lättskött.
Du behöver ej vara orolig för vatten, fläckar, värme etc etc. Helt underhållsfri dessutom.
Vi hade tidigare massiva björkskivor samt vanlig(överliggande?) diskbänk. Det samlades så mycket smulor odyl i skarven mellan DB och arbetsskiva,,, usch...
Dessutom var det nog konstant fuktigt i just den skarven, så arbetsskivan som var stavlimmad mådde inte så bra där...
Jag tycker det är väldigt trevligt med massivt trä, men aldrig mer på mina köksbänkar...
Så mitt tips till dig är att välja ett "varmt stenmönstrat kakel 10x10" samt en grå laminatbänkskiva.(Glöm inte att beställla underlimmad diskbänk) Resultatet blir "tidlöst" samt väldigt lättskött.