Hej!

Vi tänkte försöka fräsa in flexrör som vi sedan skall dra in el i så att dragningen fram till en utomhusarmatur blir dold i muren. Kan tänka mig att det bästa för att göra själva spåret i muren är med vinkelslip, men vad är bästa sätt att sedan fästa flexröret i skåran? Klammer? Eller limmar man fast det?

Och vad är bästa produkten för att mura igen kanalen när man väl fått dit flexröret?

Tack på förhand!

Flexrör fäst längs en murad vägg och övergår i ett metallrör som leder upp till en armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Diamantklinga. Jag bara antar att det är en kort sträcka i betongen?

Lägg flexslangen i spåret och reparera med cemementbruk A. Finbetong kan funka också, fix för utebruk kan ibland fästa något bättre (men se till att inte få i ytan, den kan se annorlunda ut jämfört med betong). Lägg spåret där det inte syns, för det kommer inte bli lika fint som det ser ut nu. Klammer känns överkurs.

Jag skulle tro att det blir snyggare att sätta en kabelskyddsplåt med lämpliga klammer, och skippa att försöka spåra i betongen? Är det ett alternativ?
En metallisk kabelskyddsplåt som kan användas för att täcka kablar istället för att spåra i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som @BSOD skriver så skulle jag försöka hitta andra alternativ om det är möjligt. Lite oklart var dragningar ska göras, men nedgrävt markrör horisontellt och kabelskydd horisontellt är en lösning.

Vet inte hur det ser ut bakom, men det skulle ju kunna gå att löga kabeln bakom, sedan borrar man genom muren där där armaturerna ska sitta.

Det är som påtalats ett snygg mur, fräsning kommer synas även vid spackling och sannolikt förstöra helhetsintrycket. Ska ni klä muren som nästa steg (puts, sten), så är det givetvis en annan fråga.
 
Stort tack, @BSOD och @Eribe för råden! Vi får verkligen ta oss en funderare på om vi skall fräsa eller köra på varianten med kabelskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.