FredrikR skrev:
Blå Bosch har EU garanti, hur det funkar med moms mm iom firma vet jag inte, men jag tror sånt går att lösa.
Givetvis är momsinköp inom EU inget problem. Du uppger ditt momsregnr och leverantören tar inte upp momsen. Köper du utanför EU är det ingen moms öht.

Missar man att få avdragen moms går det att ansöka om återföring av Skatteverket, men det är oftast inte vart det om det inte är större inköp, eftersom hanteringen brukar ta lite tid = pengar, speciellt om det är en redovisningsbyrå som gör jobbet.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
oas skrev:
Det har säkert varit uppe i tråden, men jag riskerar i så fall att upprepa en fråga:

Är Ryobis One+ serie något vettigt? Planerar att jobba med dom dagligen. Jag har klämt och känt lite på Ryobi och jag gillar dom, men hur pass slittåliga är dom?

Om inte Ryobi, varför inte? Och vad ska jag kolla på istället?
Jag vet inte om det var en gammal ryobi men den jag fick testa vägde bly. Den var väldigt opraktisk att jobba med. Men det är min åsikt
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Jag vet inte om det var en gammal ryobi men den jag fick testa vägde bly. Den var väldigt opraktisk att jobba med. Men det är min åsikt
Jo, jag har märkt att vissa väger en hel del. Till exempel deras 1/2" mutterknackare. Dock kändes dom andra verktygen jag känt på rätt ok. Men visst, finns lättare produkter, det går inte att förneka.
 
Detta var en skruvdragare. Men det kan ha varit en gammal med gamla batterier. Men Bauhaus har bra rabatt på Makita nu, de hade jag valt över Ryobi
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Detta var en skruvdragare. Men det kan ha varit en gammal med gamla batterier. Men Bauhaus har bra rabatt på Makita nu, de hade jag valt över Ryobi
Tack för tips, men jag antar att Makita inte hamnar i närheten av Ryobi i pris ändå? Kanske värt att lägga ut extra pengarna ändå.
 
Det beror på vilken ryobi du tänker köpa. Batterier avgör priset
 
Ramnemark skrev:
Det beror på vilken ryobi du tänker köpa. Batterier avgör priset
Deras One+ serie är det som är aktuell i så fall. 18V och 5Ah batteri. Jag vill ha ett lite större batteri för att slippa ladda så ofta.
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Detta är väll rätt nära Ryobi pris?

[länk]
Det var inte långt ifrån. Makita är ju ett bra märke, kanske får försöka få tag i bra deals likt detta. Tack för tips. :)
 
Jag skulle sikta in mig på att köpa verktyg som är tänkt att hålla för dagligt arbete som blå Bosch eller Makita. Dessa kan man trotts allt hitta för ganska rimliga summor om man har lite is i magen.

Ryobi ligger vad jag förstår i samma klass som Bosch Grön och är tänkt för hobby bruk. Detta bör betyda att de slits snabbare och behöver bytas ut eller servas oftare.

Vet man dock inte hur företaget kommer gå så kan man sikta kortsiktigt för att senare uppgradera maskinparken.

Tänk på att man kan hyra en hel del maskiner till okay priser så köp bara det du vet att du kommer använda väldigt ofta.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
snowjim skrev:
Jag skulle sikta in mig på att köpa verktyg som är tänkt att hålla för dagligt arbete som blå Bosch eller Makita. Dessa kan man trotts allt hitta för ganska rimliga summor om man har lite is i magen.

Ryobi ligger vad jag förstår i samma klass som Bosch Grön och är tänkt för hobby bruk. Detta bör betyda att de slits snabbare och behöver bytas ut eller servas oftare.

Vet man dock inte hur företaget kommer gå så kan man sikta kortsiktigt för att senare uppgradera maskinparken.

Tänk på att man kan hyra en hel del maskiner till okay priser så köp bara det du vet att du kommer använda väldigt ofta.
Tack för svar, det är exakt så jag tänkt. Jag har tänkt att köpa 5-6 verktyg som jag vet att jag använder typ dagligen, resten kan man hyra eller komplettera med allt eftersom det behövs.

Det börjar kännas som om det är mer lönt att köpa riktiga verktyg på en gång, så att säga. Kommer nog i så fall att sikta in mig på Hitachi eller Hilti direkt, så kanske jag köper några "bra att ha"-verktyg i nåt budgetmärke för att komplettera med tills vidare.
 
Som vanligt spretar tråden i de som tycker att man ska köpa Festool via utlandet och de som säger att Biltemas billigaste fungerar i stunden (t ex).

NB - Det är skillnad på Meec röda och Meec multiserie och jag tror multiserien håller precis lika bra som en Ryobi one+. Annars hade de inte satt 3 års garantin så tydligt. Ryobi har även blivit som det har skrivits ett dyrare och dyrare märke där du sparar någon hundralapp på att acceptera en röd apparat.

Gällande import i EU är det inga problem med varken moms eller garanti. Du får garantin från försäljaren. Dock kan du ju köpa i egenskap som privatperson och skita i momsen. Du får konsumentskydd som sannolikt är mycket starkare än om du köper som företag. Samma sak i Sverige.

Sen finns det ju ännu ett alternativ och det är bra grejer via blocket och auktioner. Då kan du få Dewalt grejer till Ryobi-pris :)
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Jag har inte provat den själv men enligt recensionerna är den skräp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.