FredrikR skrev:
Absolut, dock begär dom väl 1799:- eller nå sånt galet när det inte är kampanj.
Så lite högre kvalitetskontroll hade väl inte skadat direkt. :)
Kan man ju hålla med om. Men Jula har de senaste åren styrt över mer och mer på kinagrejer tycker jag. Mer meec.
 
AC är en fantastisk domkraft, helt tyst och ingen sänkventil som kan dras åt så det blir för snabb sänkning mm. klockren helt enkelt http://gelins-kgk.se/produkt/domkraft-dk20q-snabblyft/

Man mår ju bara dåligt av att bökat runt med en kinaskrot typ Juladomkraft + Det ser ut att vara kampanj i länken också :) :cool:

Finns gummikudde till (tillbehör) lyftkoppen som inte har lossnat en enda gång för mig under alla år. bara + helt enkelt

690130fa8073be06c17f5b092cb5a7d2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tokslut skrev:
AC är en fantastisk domkraft, helt tyst och ingen sänkventil som kan dras åt så det blir för snabb sänkning mm. klockren helt enkelt [länk]

Man mår ju bara dåligt av att bökat runt med en kinaskrot typ Juladomkraft + Det ser ut att vara kampanj i länken också :) :cool:

Finns gummikudde till (tillbehör) lyftkoppen som inte har lossnat en enda gång för mig under alla år. bara + helt enkelt

[bild]
För normalt hemmabruk, d.v.s lyfta bilen få tal gånger om året så lär mer eller mindre vilken domkraft som helst räcka till, speciellt om man lägger 1000+.

Som vanligt handlar det om att anpassa utrustning efter vad det ska användas för, alternativt är att slänga ut onödiga pengar vilket inte är ett problem om man har oändligt med dem.
 
Mikael_L
snowjim skrev:
För normalt hemmabruk, d.v.s lyfta bilen få tal gånger om året så lär mer eller mindre vilken domkraft som helst räcka till, speciellt om man lägger 1000+.

Som vanligt handlar det om att anpassa utrustning efter vad det ska användas för, alternativt är att slänga ut onödiga pengar vilket inte är ett problem om man har oändligt med dem.
Men den dagen jag blir onödigt rik, då ska jag ha minst en sådan domkraft, eller bättre.
Och en luftpåfyllare som MathiasS bara kan drömma om ... :p


Men än så länge hankar jag mig fram på enklare prylar.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L skrev:
Men den dagen jag blir onödigt rik, då ska jag ha minst en sådan domkraft, eller bättre.
Och en luftpåfyllare som MathiasS bara kan drömma om ... :p


Men än så länge hankar jag mig fram på enklare prylar.
Den där var ju ändå billig, jag gillar deras domkrafter man kopplar in luft och kör med spak, tyvärr kostar dom lite väl mycket;) Vi har en Compac i pappas garage, jag gillar att man kan pumpa upp första biten med pedal.

Vad är drömmen då? Man får ju en bra pumpklocka för dryga tusenlappen?

Slangen och slangvinda är ju också viktigt, pappa kör med Cejn i garaget, tycker dom är bättre jämfört med Biltemas och Julas varianter, som blir hårda och jobbiga.
Man kan ju ha både luft, vatten och el på slangvinda:)

Mutterdragare kör han med en 18v Hitachi, han har även luftdrivnen från Ingersoll-Rand men smidigt utan slang tycker jag. Sen drar man åt med den kalibrerade momennyckeln och efterdrar efter några mil.
Bytte däck på vår V60 där igår, smidigt med fina verktyg, själv bor man i lägenhet så får vänta något år med köpa in garageutrustning :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Som domkraft kör jag med något som liknar den Julan på extrapris för några inlägg sedan.
Min köpte jag för 500pix på Rusta av alla ställen, när de sålde ut sista exet till halva reapriset.

Den är helt OK, men är som många sådana här billiga även den lite okänslig på sänkningsläget, man måste ta det försiktigt och nätt om en kontrollerad nedsänkning ska göras.
Annars är jag rätt nöjd, skulle väldigt gärna ha en riktig proffsgrej, men det finns så många mer prioriterade saker att lägga pengarna på först.

Ja t.ex. luftpåfyllaren då. Min är en billigaste kopian av en dålig kinapryl (måste alltså vara tillverkad i typ Malawi som en dålig kopia av en dålig kinesisk påfyllare) och min står dessutom stadigt parkerad på nästan 2bar, som jag måste dra bort från aktuellt värde när jag fyller.

Mathias tråd var intressant. PCL som kom upp där känns hittills mest intressant. Men som sagt, jag är inte onödigt rik än, så t.o.m den känns lite småblodig investering bara för att kolla lufttrycket 4ggr per år.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
snowjim skrev:
För normalt hemmabruk, d.v.s lyfta bilen få tal gånger om året så lär mer eller mindre vilken domkraft som helst räcka till, speciellt om man lägger 1000+.

Som vanligt handlar det om att anpassa utrustning efter vad det ska användas för, alternativt är att slänga ut onödiga pengar vilket inte är ett problem om man har oändligt med dem.
Det är precis vad jag gör, jag vägrar må dåligt över verktygen jag köper. Speciellt när det är ett verktyg som jag kommer ha så länge jag lever.

"Räcker" gör ju originaldomkraften tills den stupar, då kan du ju betala närmsta bilskrot 50kr för en ny. Men jag vägrar leva ett liv som kretsar kring "räcker". Då kan det lika bra vara, men det är jag det!

Och så dyr va den ju inte!
 
  • Gilla
Norrhyttan och 1 till
  • Laddar…
Tokslut skrev:
Det är precis vad jag gör, jag vägrar må dåligt över verktygen jag köper. Speciellt när det är ett verktyg som jag kommer ha så länge jag lever.

"Räcker" gör ju originaldomkraften tills den stupar, då kan du ju betala närmsta bilskrot 50kr för en ny. Men jag vägrar leva ett liv som kretsar kring "räcker". Då kan det lika bra vara, men det är jag det!

Och så dyr va den ju inte!
Haha som sagt "anpassa utrustning efter vad det ska användas för". Vi har haft domkraften från Biltema så länge jag kan minnas och den har blivit rejält misshandlad men fungerar fortfarande prima. Det finns dock inte en chans att jag skulle köpa en sådan till en verkstad av olika anledningar.

Jag har vuxet upp i en familj där man så gott som alltid köpte billigaste möjliga och kompenserade verktygens defekter med mer arbete. Man blir ofta förvånad hur bra dessa billiga produkter faktiskt kan hålla men man får medge att man får spela en del på tur/otur vilket man inte alltid har tid med. Idag lägger jag lite extra men köper ändå inte prylar som är tänkta att köras mer eller mindre varje dag då jag helt enkelt inte använder dem varje dag.

Självklart får du bränna dina pengar på vad du vill, anser du att du behöver dubbelt så dyr domkraft så gör du säkert det, de e bara du själv som vet men det finns inga garantier att den håller bättre även om chansen är större :)
 
köpte en begagnad compac domkraft, som jag förstått det är compac något av de bättre domkrafterna.

gav 1200:- för den...

MEN när jag fick hem den vare nog en 4-5 tons domkraft och vägde typ 100 kg känns det som.. men vilken kvalite!

så nu letar jag en mindre compac-domkraft (y)
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
G
tullemannen skrev:
Jag menar Makita DDF453.
Här är inlägget jag skrivit tidigare. Men det är min personliga åsikt. Vi tycker olika och det är helt ok.
[länk]
Näää, jag tycker precis som du, hade bara missat att du menade den :)
 
  • Gilla
tullemannen
  • Laddar…
johel572 skrev:
Rotationslaser på Tradera:
[länk]

Batteriet har inbyggd laddkrets så det enda som behövs är en 12V 3A regulator. Går att köpa för 300kr på Kjell & Co istället för 1600kr + moms för en Hilti original. Även hållaren för lasermottagaren ingår, 800kr + moms för en ny.
Din annons eller? Snajdigt att lägga in den här.
 
johel572 skrev:
Rotationslaser på Tradera:
[länk]

Batteriet har inbyggd laddkrets så det enda som behövs är en 12V 3A regulator. Går att köpa för 300kr på Kjell & Co istället för 1600kr + moms för en Hilti original. Även hållaren för lasermottagaren ingår, 800kr + moms för en ny.
Nämen? Konstigt att laddaren kommit bort. Men manualen är med, förstås? 😜
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.