Hej!

Har ett litet problem och behöver tips på lösningar. Tack på förhand!

Skruvhål på en gipsvägg markerat med rosa cirkel, bredvid träledstång med fast skruv och plugg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här satt en av tre skruvar som håller en ledstång. Det satt en plugg ej avsedd för gips utan snarare betong. Den såg att vara limmad minst en gång och har nu gett sig och lämnat en stort hål om ca 18mm.

En 10mm diameter skruv ligger på ett träbord framför en annan skruv med cylindrisk hatt vilket illustrerar problemet med infästning i gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är skruven. 10mm i diameter.

En 10mm tjock skruv med en metallbricka och huv fästad i en vit vägg, med ett 18mm hål där en plugg gått sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg där en handräcksfäste med en 10mm skruv har lossnat och lämnat ett stort hål i gipsväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på annan skruv som sitter högre upp. Man kan se pluggen bakom ”hatten”. Just för tillfället sitter denna stadigt :)

Träledstång med ett stort hål där en skruv borde vara fastsatt, mot bakgrund av vägg och golv.
Ledstången.

Jag vill helst inte ta nya hål i varken vägg eller ledstång, men får väl överväga det om det inte finns andra lösningar.

Har hittills inte hittat större universalplugg än 12mm (på bauhaus), vilket är för litet för att täcka hålet. Antar att det finns större att få tag på? Samtidigt måste ju plugga greppa skruven om 10mm.

Kan man laga gipsväggen och sedan använda den för ny infästning eller blir det för stor risk för att allt lossnar igen?
 
Finns det verkligen inget bakom att skruva i?
Om det inte gör det, så hade jag kunnat tänka mig att använda
Fishers fil&fix,
 
tommib
Den typen av ledstång bör verkligen inte hänga bara i gips. Om den gör det skulle jag hävda att det är felbyggt. Fästena för ledstången bör sitta i reglar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den typen av ledstång bör verkligen inte hänga bara i gips. Om den gör det skulle jag hävda att det är felbyggt. Fästena för ledstången bör sitta i reglar.
Mm, det är ju inte bra gjort helt klart. :confused:
 
tommib
Jag fattar att det inte är så tilltalande att göra det rätta, dvs antingen lokalisera reglarna och sätta fästena där de är, eller riva väggen och se till att du har ordentliga fästpunkter där fästena ska vara, men det är typ det enda jag kan rekommendera.

En quick-fix kan vara att limma dit plywood på gipsen och skruva i den. Då får du ta rejäla bitar. Det blir fult ja.
 
ts lär nog klargöra först och främst om det verkligen enbart är gips där fästpunkterna är? Bort med pluggen och lys in med lampa? Det borde framgå rätt snart om det är öppen vägg bakom eller om det ändå är nånting annat än enbart gips.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns det verkligen inget bakom att skruva i?
Om det inte gör det, så hade jag kunnat tänka mig att använda
Fishers fil&fix,
[media]
Jag provade denna:
https://www.bauhaus.se/epoxylim-loctite-repair-putty-48g

Fungerade inget vidare på gips samt att det inte finns något bakom den kan fästa i. Litar åt plan B nu; att köpa ny ledstång, ta ut hål där reglar finns och sätta där.
 
S Stefan1972 skrev:
ts lär nog klargöra först och främst om det verkligen enbart är gips där fästpunkterna är? Bort med pluggen och lys in med lampa? Det borde framgå rätt snart om det är öppen vägg bakom eller om det ändå är nånting annat än enbart gips.
Den mittersta fästpunkten sitter i pärlspont/träpanel (osäker på vad det kallas). Den sitter stenhårt.
Gardinstång fästad i pärlspont/träpanel längs en trappa, med en fästpunkt synlig i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lutar väl åt att skaffa ny stång och söka regel denna gången.
 
tommib
Som sagt, du kan ju också såga upp gipset där det förra fästet var och förstärka bakom. Det blir lite spacklings- och målningsjobb men du kan använda den ledstången du redan har.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Jag skulle provat med en mollyplugg, försök hitta en med samma dimension på gängan som knoppen, sen ersätta den där skruven med en bit gängstång
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.