6 577 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Tips om ny infästning ledstång, hål i gipsvägg efter gammal infästning
Hej!
Har ett litet problem och behöver tips på lösningar. Tack på förhand!
Här satt en av tre skruvar som håller en ledstång. Det satt en plugg ej avsedd för gips utan snarare betong. Den såg att vara limmad minst en gång och har nu gett sig och lämnat en stort hål om ca 18mm.
Här är skruven. 10mm i diameter.
Exempel på annan skruv som sitter högre upp. Man kan se pluggen bakom ”hatten”. Just för tillfället sitter denna stadigt
Ledstången.
Jag vill helst inte ta nya hål i varken vägg eller ledstång, men får väl överväga det om det inte finns andra lösningar.
Har hittills inte hittat större universalplugg än 12mm (på bauhaus), vilket är för litet för att täcka hålet. Antar att det finns större att få tag på? Samtidigt måste ju plugga greppa skruven om 10mm.
Kan man laga gipsväggen och sedan använda den för ny infästning eller blir det för stor risk för att allt lossnar igen?
Har ett litet problem och behöver tips på lösningar. Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här satt en av tre skruvar som håller en ledstång. Det satt en plugg ej avsedd för gips utan snarare betong. Den såg att vara limmad minst en gång och har nu gett sig och lämnat en stort hål om ca 18mm.
Logga in
Skapa konto
Här är skruven. 10mm i diameter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Exempel på annan skruv som sitter högre upp. Man kan se pluggen bakom ”hatten”. Just för tillfället sitter denna stadigt
Ledstången.
Jag vill helst inte ta nya hål i varken vägg eller ledstång, men får väl överväga det om det inte finns andra lösningar.
Har hittills inte hittat större universalplugg än 12mm (på bauhaus), vilket är för litet för att täcka hålet. Antar att det finns större att få tag på? Samtidigt måste ju plugga greppa skruven om 10mm.
Kan man laga gipsväggen och sedan använda den för ny infästning eller blir det för stor risk för att allt lossnar igen?
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Jag fattar att det inte är så tilltalande att göra det rätta, dvs antingen lokalisera reglarna och sätta fästena där de är, eller riva väggen och se till att du har ordentliga fästpunkter där fästena ska vara, men det är typ det enda jag kan rekommendera.
En quick-fix kan vara att limma dit plywood på gipsen och skruva i den. Då får du ta rejäla bitar. Det blir fult ja.
En quick-fix kan vara att limma dit plywood på gipsen och skruva i den. Då får du ta rejäla bitar. Det blir fult ja.
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
ts lär nog klargöra först och främst om det verkligen enbart är gips där fästpunkterna är? Bort med pluggen och lys in med lampa? Det borde framgå rätt snart om det är öppen vägg bakom eller om det ändå är nånting annat än enbart gips.
Jag provade denna:Peter2400 skrev:
https://www.bauhaus.se/epoxylim-loctite-repair-putty-48g
Fungerade inget vidare på gips samt att det inte finns något bakom den kan fästa i. Litar åt plan B nu; att köpa ny ledstång, ta ut hål där reglar finns och sätta där.
Produkter som diskuteras i tråden