Jag har fått duschmunstycket (inklusive duschslang) i min hyresrätt utbytt till en snålspolande variant av märket Divello. Efter bytet blev vattenflödet oanvändbart låg så jag köpte ett nytt munstycke på Jula (Hans Grohe) med ett påstått vattenflöde på 16 l/m vid 3 bar (det högsta flödet jag hittade). Till min förvåning blev vattenflödet ännu lägre med det nya munstycket, även med den medföljande flödesbegränsaren borttagen. Därför gjorde jag lite mätningar av vattenflödet. Så här blev resultatet.

Direkt ur vattenblandaren (utan duschslang): 30 l/m
Med endast slang: 17 l/m
Komplett med duschmunstycke (Divello): 10 l/m
Komplett med duschmunstycke (Hans Grohe): 9 l/m (och mycket lägre tryck än med Divello)

Jag har tyvärr inte något verktyg för att mäta vattentrycket, men med tanke på hur det känns direkt ur 1/2"-anslutningen på vattenblandaren så tror jag inte det är något fel på trycket. Det var dessutom fullt tillräckligt med det gamla munstycket och slangen.

Den nya slangen har 10 mm innerdiameter och jag kan inte se någon flödesbegränsare i den.

Finns det någon som har bättre koll på duschprylar än mig och som kan ge mig några tips för att höja vattenflödet? Finns det till exempel slangar med större innerdiameter som inte begränsar vattenflödet lika mycket?

Uppdatering: Det ser ut som att slangen får en lite mindre innerdiameter längre in. Kanske 8 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.