Har investerat i ny kyl och frys och där skåpen ska stå finns bara ett ojordat uttag nere i ett hörn.

Hörn av ett rum med ojordat vägguttag och korkgolv, väntande på uppgradering för vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriker är bokad för att dels se till att det blir jordade uttag för vitvarorna, dels lite andra jobb, och jag undrar var bästa plats för uttagen borde vara?

Ska de vara placerade så kontakterna är lätta att dra ur vid behov, utan att flytta skåpen, eller ska de vara dolda bakom och "oåtkomliga"? Infällda eller utanpåliggande? Finns det några regler som styr placeringen?

Uttagen sätter man över frys/kylen i/bakom överskåpen, oftast på 200 cm över golv.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Uttagen sätter man över frys/kylen i/bakom överskåpen, oftast på 200 cm över golv.
Tack för svar. Vitvarorna är 186 höga så 200 blir bra.

Men om du sätter ett jordad uttag där så innebär det att resterande uttag i denna köksdel kan behöva skyddsjordas. Så det är något elektrikern behöver titta på. Det gäller även man pluggar i kylen i det ojordade uttaget.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men om du sätter ett jordad uttag där så innebär det att resterande uttag i denna köksdel kan behöva skyddsjordas. Så det är något elektrikern behöver titta på. Det gäller även man pluggar i kylen i det ojordade uttaget.
Tanken är att det ojordade uttaget som syns i bild inte ska användas överhuvudtaget. Jag lär ändå inte komma åt det när vitvarorna väl är på plats. Jag undrade mest över var, i förhållande till vitvarorna, man lämpligast placerar uttagen.

Jag menar hur detta uttag är placerat i förhållande till andra ojordade och åtkomliga uttag som du eventuellt har i närheten. Det är vad som behöver bedömas. Det kan bli så att samtliga dessa uttag behöver skyddsjordas, bara så att du är beredd på det.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag menar hur detta uttag är placerat i förhållande till andra ojordade och åtkomliga uttag som du eventuellt har i närheten. Det är vad som behöver bedömas. Det kan bli så att samtliga dessa uttag behöver skyddsjordas, bara så att du är beredd på det.
Okej, då förstår jag hur du menar. Jo, jag är beredd på det mesta och ska såklart ha en dialog med elektrikern så vi båda förstår vad jag vill ha och hur det ska göras. Han kommer inte hit enbart för ett par uttag utan det är lite annat som ska göras också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.