I min garageplatta som gjöts i höstas har jag en grop på drygt 3.5m² som ska innehålla en nedsänkt saxlyft. Gropen är just nu något för djup och behöver höjas samt slätas ut så den är helt i våg.

Jag behöver någon form av avjämningsmassa/flytspackel för att få upp ytan ca 20-25mm med undantag för någon mindre höjd och lågpunkt där det behöver höjas ca 10 resp. 30mm.

Tips på lämplig avjämningsmassa som tål trycket?

Vilka förberedelser krävs? Primer?

Jag har räknat ut att det kommer gå åt ca 90l. Hinner man blanda det i hinkar innan den första brunnit? Jag tänkte göra det själv utan tidigare erfarenhet så jag tar gärna emot råd för att lyckat resultat!

Mvh Amrich

Redigerat:
Tomture61
Redigerat:
Plattan i gropen är 15cm tjock, dubbelarmerad och isoleringen under är xps250.

Har använt cm 920 bra flyt lättarbetad
Kolla bara datumet på påsen hade en påse som var gammal tog 2 dygn på sig att stelna

Totte lille Totte lille skrev:
Har använt cm 920 bra flyt lättarbetad
Kolla bara datumet på påsen hade en påse som var gammal tog 2 dygn på sig att stelna
Tack för den erfarenheten!

Min tanke är att blanda allt (ca 100l) i en stor balja bredvid gropen och sen skopa/hinka ut den. Detta för att slippa stressen med att blanda i omgångar med allt vad det innebär. Jag har en elektrisk blandare på ca 1500w, är det tillräckligt för att blanda den mängden i ett svep?

Några andra synpunkter eller tips på upplägget?

Det borde den göra
Var noga med vatten mängden (y)

Totte lille Totte lille skrev:
Det borde den göra
Var noga med vatten mängden (y)
Tack för det!

Behöver cementhuden avlägsnas innan man går på med flytspackel? Eller räcker det att gå över ytan med primer?

Dra av det lösa så räcker det nog

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.