Hej!

Tänkte ge mig på att bygga en variant av nedan skrivbord. Vill kunna bygga ”benen” med samma typ av ekskiva som jag ska ha som ovandel. Ca mått är 60 djup, 230 bred och 75 hög. 2,6 cm tjock bordsskiva.
Men jag har två frågor som ni gärna hade fått hjälpa mig med:
- Hur fäster jag bäst ”benen” i bordsskivan så att det blir stabilt?
- Kommer tvärslån som ligger emellan benen och mot bordsskivan räcka för att inte bordsskivan ska slå sig?

Skrivbord i ek med ribbade ben står i ett modernt rum, dekorerat med lampa, böcker och växter. En stol med tygsits finns intill bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh

Fogen skiva-ben kommer ha svårt att ge konstruktionen särskilt mycket styvhet då den med de mått du ger ska motstå en hävarm på 750mm med en på bara 26mm. Jag tror din bästa chans är att sätta lite diskreta klossar/korta strävor mellan benens insida och skivans undersida tillsammans med att göra liggaren hög (ta ur en valvbåge så är den mindre i vägen för benen). Att skråskruva genom benen in i skivan med nämnda förstärkningar är nog enklaste sättet. Jag skulle försöka grada fast skivan men det är knepigare.
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).

P Pettman skrev:
Fogen skiva-ben kommer ha svårt att ge konstruktionen särskilt mycket styvhet då den med de mått du ger ska motstå en hävarm på 750mm med en på bara 26mm. Jag tror din bästa chans är att sätta lite diskreta klossar/korta strävor mellan benens insida och skivans undersida tillsammans med att göra liggaren hög (ta ur en valvbåge så är den mindre i vägen för benen). Att skråskruva genom benen in i skivan med nämnda förstärkningar är nog enklaste sättet. Jag skulle försöka grada fast skivan men det är knepigare.
Med skivan väl fäst mot benen kommer den inte kunna kupa sig. Försöker den däremot vrida sig (mindre troligt med limträskiva) finns det ingen vridstyvhet i konstruktionen som kan hålla emot, den har för mycket mer tvärsnitt än liggaren/tvärslån, möjligen att tyngden på benen kan ge visst motstånd. Böjning kan nog tvärslån stå emot lite då dess areatröghetsmoment i den riktningen är fördelaktigare (hög istället för bred).
Tack för bra råd! Med liggaren, menar du då tvärslån under skivan emellan benen? Hur hög skulle du göra den? Träplugga och limma i skivans undersida?

Ang klossarna vid benen. Är det samma funktion som klossarna i nedan bild har du menar? Ska dessa i så fall både fästas i ben och skivans undersida?
Träbjälkar som ligger på gräs, med två vertikala klossar fastsatta ovanpå, möjligen en del av ett bord- eller bänkprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liggaren är samma som tvärslån. Plugg och lim går nog bra, eller skruv och lim.
Klossarna jag beskrev har delvis samma funktion som de i bilden.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.