E
Vi ska titta på två hus byggda på 70-talet. Båda med betongplatta på mark och trästomme/bjälklag. Ena med tegelfasad och andra med kombinerad tegel-/träfasad. Ena huset saknar besiktningsprotokoll såvida det inte dyker upp på visningen. Andra huset ska vara besiktigad men jag antar att det delas ut först på visningen då det inte finns på hemsidan eller i bokningsinformationen. Huset som är besiktigat säljs också med friskrivningsklausul men då huset står tomt så antar jag att det är dödsbo (vanligt med friskrivningsklausul då). Egen besiktning kan bli aktuellt vid ev. köp av något hus.

70-talets riskkonstruktioner (missat nått?):
- Oisolerad betongplatta eller kanske mer vanligt från 70-80 tal, överliggande isolering.
- Skalmur.
- Tryckimpregnerade syllar.

Undrar vilka åtgärder som rekommenderas vid köp av 70-talshus? Försöker främst bilda mig en uppfattning av kostnaden av dessa ev. åtgärder.

Vilka problem kan betongplattan ge upphov till och hur åtgärdar man ev. problem? Om den är oisolerad eller har överliggande isolering, vad gör man? Nått speciellt att tänka på om/när man byter golv?
Ena huset har främst trägolv/parkett och det andra huset har både trägolv/parkett och plastmattor. Om golven är bra och inte behöver bytas, är plattan okej då? Ena huset ser ut att ha svart på våtrumsmattan, kan det bara vara smuts eller nått allvarligare typ mögel/fuktskada?

Skalmuren. Brukar något göras? Om de är rostiga byts de ut eller vad? Vad kan det kosta?

Syllar. Hört de kan bytas både inifrån och utifrån. Vad kan det kosta?

Ena huset är på 145 kvm och andra huset är på 120 kvm, båda 1,5-planshus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.