En tvättstuga skall vara både snygg och funktionell för att underlätta vardagen och göra det lite trevligare att vistas där. Något som jag gärna vill ha är en utdragbar sortering för tvätten då den ger bättre överblick när det är dags att köra igång en tvättmaskin. Inbyggd strykbräda låter lyxigt, men det skulle vara skönt att slippa krångla med den gamla strykbrädan varje gång ett plagg skall strykas.

Du kan läsa blogginlägget här: Tips och inspiration på praktisk och snygg tvättstuga
 
Fint, jag gillar tvättstugor, därför har jag en på 35 kvm, vilket är lite stort...
Detta ska göras i ordning någon gång i framtiden.
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
fantastiskt om det funkar med bollen! detta skall undersökas..
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
Ett vikbord bredare än 60 cm är inte fel. En varmmangel är också bra och effektiv.

Generellt är tvättutrymmena små eller obefintliga i moderna villor. Varför har det blivit så?
 
Madelene S
Johd01 - Lycka till med projektet. Låter fantastiskt härligt med så stort utrymme att kunna inreda en tvättstuga på. Jag blir lite avundsjuk. Har själv en liten tvättstuga och saknar möjlighet till utbyggnad.
 
Madelene S
armri68 - Håller med om att många tvättstugor är små i moderna villor. Tror att man satsar mer på sociala utrymmena som kök och vardagsrum och då får tvättstugan ta ett steg tillbaka, vilket är lite tråkigt. En varmmangel låter som en effektiv investering.
 
G
Man kan organisera bra på litet utrymme också. Vi har ställt in Ikea möbler, det är tre avlånga trådbackar i skåpet till höger, med varsin tvätt, en för vitt, en för 40 grader, en för 60 grader. I spegelskåpet finns medicin och tvättmedel, nedanför hon rengöringsmedel och handdukar. Bakom dörren (till vänster) en hängare. Stryka gör vi ändå vid garderoberna på övervåningen efter tvätt vid behov.
36.tvattstuga.jpg
 
Vilken bra inspiration! (y)

Drömmer om att få renovera tvättstugan en vacker dag. Den vi har är funktionell men det hade varit trevligt att få den både ljusare och fräschare.

Jag ska bokmärka den här sidan :)
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
Bra Madelene! Utmärkt artikel!
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
Grym inspiration. Tack!
 
  • Gilla
Madelene S
  • Laddar…
Förvaringsutrymme behöver man ju alltid, men jag förstår inte varför man ska ha så mycket i tvättstugan. Och vad är det för fel på lösa trådbackar? Mycket smidigare än fasta lådor och skåp, man bär fram dem till maskinerna med allt innehåll i, funkar med både vått och torrt.

Den där bollen lät lovande, men jag är skeptisk:
1. I videon på deras websida säger hon att mikroplaster kan vara så små som röda blodkroppar, sånt smått lär inte fastna i denna. De stora exemplena hon visade kan fångas i ett vanligt filter.
2. Hon sa inget om huruvida de analyserat spillvattnet. Dvs de har troligen inte en aning om hur effektiv den är, hur stor andel som faktiskt fångas upp. Det räcker inte med att säga "titta, ludd".
3. Givet föregående punkt, hur lång är livslängden? Plast/gummi i varmt vatten och tvättmedel håller inte i evighet. Kommer den under sin livstid fånga mer material än den själv är gjord av? Det är inte nödvändigtvis en vettig lösning.
 
Storleken på rummen i husen speglar nog nyttjandet över tid. En tvättstuga tillbringar man några minuter i åt gången när man slänger in tvätt eller flyttar över till torktumlaren. Strykning och mangling är lite av en utdöende hobby även om det skapar bättre ordning i garderoberna.
Förr i tiden skulle ju allt lufttorkas och krävde betydligt större ytor och ett lakan som inte var manglat existerade inte.
Samma sak med köken. Förr i tiden gjordes maten hemma, idag köper man färdigt på Ica och värmer som snabbast. Hur stort är ett kök idag? 10 kvadrat? Inget av köken i husen jag levt i har varit mindre än 20-25 kvadrat och det är bara gamla hus.

Bollen verkar najs! :D
 
166303_487156941126_3470225_n.jpg Utrymme. Det är vad man vill ha...
 
  • Gilla
Madelene S och 2 till
  • Laddar…
Hej
Bra idéer
Jag vill ha rejäla torkställningar i metall som fästs på vägg typ som på din Pinterestbild
Var hittar jag dem?


Med vänlig hälsning,

Tina
 
Var kan man hitta liknande smutstvättförvaring i lådor som i artikeln. Vill ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.