Hej
Vi har en lada. I en del av den är det cementgolv, den har det varit en del där det legat lastpallar och annat bråte som golv direkt på jorden, sen innan vår tid. Där har de tidigare haft vedförvaring.
Nu har jag rensat bort allt bråte och jorden återstår. Den är fuktig, som det är nu.
Jag vill lägga trägolv på denna bit. Som ska möta cementgolvet, under stocken som är vid golvet som ni ser. Det är ju en ”utemiljö” och det ska givetvis inte göras lika tjusigt som om det hade varit i huset. Men ett stabilt schysst golv.
Så - hur gör jag?
Min tanke var att gräva ur en hel del jord så det blir luft mellan nya plankor och jord. Någon form av stenblock (finns ju såna jag inte minns vad de heter som knappt väger något, som små kulor ihopgeggade till block) som man sedan lägger reglar på. Sedan plank på reglarna. Och så springa mellan varje planka för luft.
Hur låter det?
Vad för plank till golvplank..?
Och vad ska man ha under varje block mot jorden… grus? Eller annat för att blocket inte ska sjunka lite i jorden.
Tacksam för alla tips. Bifogar ett par bilder.
Plasten på väggen tänkte jag riva bort.
Vi har en lada. I en del av den är det cementgolv, den har det varit en del där det legat lastpallar och annat bråte som golv direkt på jorden, sen innan vår tid. Där har de tidigare haft vedförvaring.
Nu har jag rensat bort allt bråte och jorden återstår. Den är fuktig, som det är nu.
Jag vill lägga trägolv på denna bit. Som ska möta cementgolvet, under stocken som är vid golvet som ni ser. Det är ju en ”utemiljö” och det ska givetvis inte göras lika tjusigt som om det hade varit i huset. Men ett stabilt schysst golv.
Så - hur gör jag?
Min tanke var att gräva ur en hel del jord så det blir luft mellan nya plankor och jord. Någon form av stenblock (finns ju såna jag inte minns vad de heter som knappt väger något, som små kulor ihopgeggade till block) som man sedan lägger reglar på. Sedan plank på reglarna. Och så springa mellan varje planka för luft.
Hur låter det?
Och vad ska man ha under varje block mot jorden… grus? Eller annat för att blocket inte ska sjunka lite i jorden.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"

Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Ingen som har bra tips? 😅M Majep skrev:Hej
Så - hur gör jag?
Hur låter det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med ordning att färdigställa samt konstruktionstips för loftsäng
Byggmaterial & Byggteknik -
HJÄLP, tips för att snygga till spalt
Badrum -
Hjälp med planering av uteplats eller tips på enklare variant? (gäller för gräsmatta med en del lutning)
Altan & Uteplats -
Behöver hjälp med vattenpump ! Alla råd och tips välkomnas!
Vatten & Avlopp -
Hjälp & tips med att restaurera gamla stolar
Möbelsnickeri