Vi är nyinflyttade i ett hus där vi önskar snygga till framsidan, men vi kan inte riktigt landa i något beslut om hur vi vill ha det. Vi har diskuterat allt från att lägga sten över hela ytan och ha planteringar i större krukor till att behålla gräsmattan och göra någon form av rabatter eller liknande. Kanske något fruktträd?
Vi behöver även få till ett staket, för att undvika att barnen springer ut i gatan. Men vet inte riktigt vilken typ av staket som skulle göra sig bäst till huset?
Vi skulle väldigt gärna ta hjälp/inspiration från er för att komma vidare.
Alla idéer tas tacksamt emot!
Vi behöver även få till ett staket, för att undvika att barnen springer ut i gatan. Men vet inte riktigt vilken typ av staket som skulle göra sig bäst till huset?
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 379 inlägg
inget proffs på detta, men jag tycker man ska titta lite runt i området och se om det finns någon still att följa, eller tex ngt man bör undvika. sen kan man ju även åka runt i andra områden för inspiration, även via google streetview.Z zimjo skrev:Vi är nyinflyttade i ett hus där vi önskar snygga till framsidan, men vi kan inte riktigt landa i något beslut om hur vi vill ha det. Vi har diskuterat allt från att lägga sten över hela ytan och ha planteringar i större krukor till att behålla gräsmattan och göra någon form av rabatter eller liknande. Kanske något fruktträd?
Ska staketet bara vara framför en del, vill ni ha öppet till bilparkeringen.
Hur många bil platser behöver ni, kan man parkera på gatan med.
Har ni bara en bil nu, så fundera på vad som händer när ni har 2, eller ännu fler. så ni slipper börja kapa träd sen.
Ngn lägre buske eller träd livar upp. kanske stoppa ljudet och synen av luftvärmepumpen med.
Ngt fönster där ni vill begränsa insyn ngt, då kan man ju även sätta upp ngt mer luftigt, så man ser lite igenom, släpper igenom luft och ljus. Men även om det finns utsikt ni vill behålla så det inte blockeras.
Innan ni planterar ngt, kolla dock noga hur stort det blir senare, och läs på fler ställen. trist att såga ner ett träd om 15 år för att det är för stort.
Gräsmatta hade jag undvikit helt på framsidan, det ser jag som lekyta och det kanske ni har andra av. så bredare parkering , ngt träd, några lägre buskar, samt marktäckande buskar eller grus eller mindre stenar på andra områden. täckbark kräver påfyllning för att se snyggt ut, det är enkelt och billigt men jag ser det som kortsiktigt, tills det börjar växa.
lycka till
Det ligger ett lagförslag om att göra nya bilparkering över 50 kvadrat bygglovspliktiga så jag skulle för smidhetens skull göra ytan vid nuvarande parkeringen lämplig att parkera på. Det innebär inte att ni måste parkera där eller att det måste vara asfalt/betong/sten utan att ni tydligt ska kunna parkera där. Två spår med grus/makadam på en gräsmstta funkar t ex att parkera på.Om ni sedan inte vill ha ytan som parkering är det bara att ändra på det.
Spar plats för ett cykelställ.
Plats för tre soptunnor.
Staketet skulle vara snyggt med murade stolpar och liggande panel dvs samma som huset alt bara ha liggande panel som balkongen har. Liggande panel går lättare att klättra på så det är något att tänka på med barn.
Sen har ni det roliga kvar. ta ett antal flyttkartonger, sopptunnorna, brädor, rep etc och flytta runt för att se hur ni kommet gå på tomten, var buskar skymmer/inte skymmer och hur höga de ska/kan vara.
Plats för tre soptunnor.
Staketet skulle vara snyggt med murade stolpar och liggande panel dvs samma som huset alt bara ha liggande panel som balkongen har. Liggande panel går lättare att klättra på så det är något att tänka på med barn.
Sen har ni det roliga kvar. ta ett antal flyttkartonger, sopptunnorna, brädor, rep etc och flytta runt för att se hur ni kommet gå på tomten, var buskar skymmer/inte skymmer och hur höga de ska/kan vara.
Tre soptunnor? Vi har fyra. Snarare så många soptunnor ni har plus någon extra för framtiden.Z z_bumbi skrev:Det ligger ett lagförslag om att göra nya bilparkering över 50 kvadrat bygglovspliktiga så jag skulle för smidhetens skull göra ytan vid nuvarande parkeringen lämplig att parkera på. Det innebär inte att ni måste parkera där eller att det måste vara asfalt/betong/sten utan att ni tydligt ska kunna parkera där. Två spår med grus/makadam på en gräsmstta funkar t ex att parkera på.Om ni sedan inte vill ha ytan som parkering är det bara att ändra på det.
Plats för tre soptunnor.
Rörande grundfrågan, med så liten tomt mellan hus och väg behövs det lite högre konstruktioner som bryter av. Fruktträd hade jag aktat mig för (de blir stora), men gärna bärbuskar, kanske till och med på stam. Krukor låter bra. Gör en mur (eller staket) mot vägen, inte särskilt hög, men bara så att det blir ett naturligt stopp för bollar och springande barn.
Jag hade på en så liten yta kunnat tänka mig en grusplan med sjösten.
Jag hade på en så liten yta kunnat tänka mig en grusplan med sjösten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips & tricks för ny pergola till sommaren.
Altan & Uteplats -
Önskar tips på val och tillval...
Hustillverkare -
Tips hur vi ska täcka och snygga till väggen
Socialt & Projekt -
Attefallstillbyggnad - Tips,inspiration och verklighet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Behöver tips och inspiration till trädgården
Trädgård allmänt