Hej,
Har dragit på detta ett tag eftersom OM det blir strul blir familjen utan toa tills det är löst. Så jag hoppas ju att jag löser detta inom någon timme då jag börjar.

Kruxet är att jag behöver koppla in ytterligare ett avloppsrör på befintliga avloppsstammen.

Så en sådan här.
Orange avloppsrör formad som ett T ligger på en brun träskiva, planerad för installation i dräneringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...ska fällas in här:
Röd avloppsstam och kabelskyddsrör nedgrävda i jorden med måttstock intill, för renoveringsarbete.
Skapa konto

Tanken är att jag kapar nedströms på röret ungefär där det ligger en flärp.
Uppströms blir det väl max så långt som delen är, inte mer än några mm kanske än vad delen är.
Innan delen trycks på plats uppströms så skjuter jag på en skjutmuff nedåt som jag sedan skjuter uppåt över den nedre skarven.
Röd avloppsrörskoppling som ska installeras, placerad på en arbetsbänk utomhus.
Skapa konto

Frågor jag gått och grunnat på är :

1) även om jag fyller igen och packar jord runt skjutmuffen, finns det någon risk att skjutmuffen rör sig och glider nedåt?

2) man vill ju att delen, i sitt upptryckta läge, ger så liten glipa som möjligt under skjutmuffen. Kan det vara idé att försöka kapa ur biten för delen nästan lite mindre. Och försöka joxa in den lite på snedden uppströms. Förmodligen bara onödigt svårt kanske?

Tacksam för alla tips

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Tänk på att du ska skjuta in grenen på röret med, så om man inte kan flytta ett rör så man kan trä på grenen så behöver du göra ett större hål än vad grenen sen fyller ut.
Räkna med att du behöver en bit rör och en skjutmuff till.

• Bild på ett orange rör med skjutmuff som skjuts in i ett vitt rör i en grävd grop med en person som bär gummistövlar.
    Skapa konto
Jag har fixerat skjutmuff med en slangklämma på vardera sida. Klämman runt röret som förhindrar skjutmuffen att röra sig i sidled.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
S Schäfer skrev:
Jag har fixerat skjutmuff med en slangklämma på vardera sida. Klämman runt röret som förhindrar skjutmuffen att röra sig i sidled.
Tackar för svaret, det var ju jättesmart!

13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk på att du ska skjuta in grenen på röret med, så om man inte kan flytta ett rör så man kan trä på grenen så behöver du göra ett större hål än vad grenen sen fyller ut.
Tackar för svaret. Oj detta lät väldigt intressant. Du skrev "en bit rör och en muff till". Hmm.
I mitt fall har jag ännu inget rör där du har fötterna på din bild. Så jag räknar med att jag kan jobba mig bakåt.
Jag gissar att snutten rör och muffen extra du föreslår är praktisk om jag redan dragit fram röret som ska kopplas på.

13th Marine 13th Marine skrev:
A ja nu fattar jag, nä precis "hålet" den borttagna biten kommer ju bli lika lång som grenröret är.
Då röret är kapat går det nog inte att jucka ändarna det minsta skulle jag tro.
Så min idé att våga kapa ur lite kortare än vad grenröret är och försöka joxa in grenröret på snedden är nog svårt.
Så precis som du säger blir ju den urtagana biten minst lika lång som grenröret.

F fredand44 skrev:
A ja nu fattar jag, nä precis "hålet" den borttagna biten kommer ju bli lika lång som grenröret är.
Då röret är kapat går det nog inte att jucka ändarna det minsta skulle jag tro.
Så min idé att våga kapa ur lite kortare än vad grenröret är och försöka joxa in grenröret på snedden är nog svårt.
Så precis som du säger blir ju den urtagana biten minst lika lång som grenröret.
Enklast är att tänka sig att du inte vill ha muff på någon sida av grenen där den går på stammen, så om du sätter en lagom bit rör "uppströms" på grenen så du får rörändra på båda sidor. Kapar en så stor bit som biten du byggt är och sedan skarvmuff på båda sidor.
Tror det blev så när jag byggde enligt min bild.

Krilleman
Använd dubbla skjutmuffar och en rörsnutt i grenrörets "ovankant" är det absolut enklaste.

I flödesriktningen blir det då:
  • Skjutmuff
  • Rörsnutt ca 15cm
  • Grenrör
  • Skjutmuff
Då kapar du bara in ditt gren med rörsnutt ca 1cm längre än bygglängden och backar båda skjutmuffarna.

Gjort på 5 minuter.

• Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
Hej
Vill börja med att tacka alla för alla svar. Utan er hjälp hade det inte blivit så pass bra som man vill. Jag tror tom att om jag kört på min idé kunde det kanske både hoppat isär eller blivit fäste för smuts som byggts på och kanske skapat stopp i framtiden.

Jag tycker nu att jag fattar vad ni menar, så jag gjorde en skiss.
Om jag trots allt missförstått så kommentera gärna.
Mvh Fredrik Handritad skiss av byggdetaljer med måttangivelser och texten "skarvmuff".
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Helt rätt tänkt! 👍👍

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.