Hej,
Lyckades ropa hem en arboga E100 på auktion som ska baxas hem på torsdag. Nån som har några tips på hur man bäst lastsäkrar den på ett vanligt släp? Ståendes eller liggandes? Om man lägger den ner finns det några säkra punkter den kan vila på förutom bottenplattan?
Nog borde man väl kunna få upp den ett släp om man är 2 pers?
Något annat jag bör tänka på?
/Ivar
Lyckades ropa hem en arboga E100 på auktion som ska baxas hem på torsdag. Nån som har några tips på hur man bäst lastsäkrar den på ett vanligt släp? Ståendes eller liggandes? Om man lägger den ner finns det några säkra punkter den kan vila på förutom bottenplattan?
Nog borde man väl kunna få upp den ett släp om man är 2 pers?
Något annat jag bör tänka på?
/Ivar
Jag skulle skruva den på en EUR-pall, lägga an spindelnosen mot bordet med en träbit mellan och sen förankra den med fyra spännband.
Spännbanden skulle jag dra från basen på maskinen till ett hörn på kärran och sen upp till toppen. Sen lika dant åt alla fyra håll...
Spännbanden skulle jag dra från basen på maskinen till ett hörn på kärran och sen upp till toppen. Sen lika dant åt alla fyra håll...
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det är lätt (åtminstone för två personer) att montera av "huvudet" från pelaren. Jag tog huvudet i bakluckan på bilen och pelaren på släp.
Har sett en del Arboga där gjutjärnet spruckit, så man ska vara försiktig med huvudet. Växelspakarna och deras lagring i växelhuset verkar också vara känsliga.
Har sett en del Arboga där gjutjärnet spruckit, så man ska vara försiktig med huvudet. Växelspakarna och deras lagring i växelhuset verkar också vara känsliga.
Jag körde hem min E100 med koordinatbord liggande i bagageluckan på en Opel Astra. Vill minnas att jag lossade koordinatbordet bara. Det är bara nerstucket i sin arm. Vi var två personer som löft in den.
Ja lade den på "rygg" så inte spakarna på huvudet skulle skadas.
Fällt baksäte och rejäl lastsäkring för att slippa få den i ryggen.
Ja lade den på "rygg" så inte spakarna på huvudet skulle skadas.
Fällt baksäte och rejäl lastsäkring för att slippa få den i ryggen.
tack, var på väg att skicka ett DM till dig efter att jag såg din restaureringstråd Om man fortfarande har sprinten vilka verktyg behövs då för att få av huvudet från stommen?e02jr skrev:
Redigerat:
Nä, man lossar spårskruven som håller veven till huvudet på plats och drar ut veven. Då kan man lyfta av huvudet. Jag ställde nog en regel mellan bordet och huvudet så det inte trillade ner när jag drog ut veven.
Min Arboga kördes hem liggandes på rygg på ett släp. I nedre änden fick den vila på fotplattan och upptill mot pelaren och nedanför motordelen (motordelen hängde sas i luften) lades en bit av en stolpe/regel, 100 x 100, så att den delen inte hade kontakt med underlaget. Fastspänd enligt konstens alla regler såklart. Hade dessutom experthjälp där.
Väl hemkommen var det enkelt att dra av borren från släpet (regeln följde med) och låta fotplattan få markkontakt innan jag utan hjälp kunde resa maskinen till stående.
Därefter vaggade/vickade jag den med extrem försiktighet ca tio meter fram till verkstadsdörren; säkert en sevärd dansföreställning.
Där var sista utmaningen, en tröskel på ca 120 mm. Drog fram pelarborren så att den stod kantikant med tröskeln, lutade tillbaks den så mycket jag vågade och vred upp ett hörn på fotplattan på tröskeln, sedan kunde jag räta upp maskinen igen och vrida in den över tröskeln. Gick mycket lindrigare än jag vågat tro.
Summasumarum — lastade av ensam och tog själv in guldklimpen i verkstaden utan drama.
//Ronnie
Väl hemkommen var det enkelt att dra av borren från släpet (regeln följde med) och låta fotplattan få markkontakt innan jag utan hjälp kunde resa maskinen till stående.
Därefter vaggade/vickade jag den med extrem försiktighet ca tio meter fram till verkstadsdörren; säkert en sevärd dansföreställning.
Där var sista utmaningen, en tröskel på ca 120 mm. Drog fram pelarborren så att den stod kantikant med tröskeln, lutade tillbaks den så mycket jag vågade och vred upp ett hörn på fotplattan på tröskeln, sedan kunde jag räta upp maskinen igen och vrida in den över tröskeln. Gick mycket lindrigare än jag vågat tro.
Summasumarum — lastade av ensam och tog själv in guldklimpen i verkstaden utan drama.
//Ronnie
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var smidigt att vara två men om det hade varit riktig panik hade det nog gått på en man också om man är lite stark.
Hej, har skaffat en Arboga E100S som funkar mekaniskt och är kopplad för 3 fas. Ser ut som originalbrytaren bytts . Ser lite keckigt ut o blå , svart och grå är klippt i kopplingsdosan. Jag ska byta ingångskabel.I ivp skrev:Hej,
Lyckades ropa hem en arboga E100 på auktion som ska baxas hem på torsdag. Nån som har några tips på hur man bäst lastsäkrar den på ett vanligt släp? Ståendes eller liggandes? Om man lägger den ner finns det några säkra punkter den kan vila på förutom bottenplattan?
Nog borde man väl kunna få upp den ett släp om man är 2 pers?
Något annat jag bör tänka på?
/Ivar
Har du ett kopplingschema eller koll på färgerna vore toppen om du har lust att dela med dig//Oleg
Maskinen har alla ledare till motorlindningarna framdragna till brytaren så man kan koppla om den från Y till D om den ska köras på 230V. Nu är den Y-kopplad för 400V. Nollpunkten kan göras snyggare än tejpkopplingen i din bild, men funkar det så funkar det. De tre ledare du tror är avklippta är ihopkopplade inne i tejpen och utgör nollpunkten i Y-kopplingen.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Så ingen rör till det så pratar vi fortfarande 3fas men spänning 230v (så ingen tror det är enfas 230v).PNO skrev:Maskinen har alla ledare till motorlindningarna framdragna till brytaren så man kan koppla om den från Y till D om den ska köras på 230V. Nu är den Y-kopplad för 400V. Nollpunkten kan göras snyggare än tejpkopplingen i din bild, men funkar det så funkar det. De tre ledare du tror är avklippta är ihopkopplade inne i tejpen och utgör nollpunkten i Y-kopplingen.