Hej,

Lyckades ropa hem en arboga E100 på auktion som ska baxas hem på torsdag. Nån som har några tips på hur man bäst lastsäkrar den på ett vanligt släp? Ståendes eller liggandes? Om man lägger den ner finns det några säkra punkter den kan vila på förutom bottenplattan?

Nog borde man väl kunna få upp den ett släp om man är 2 pers?

Något annat jag bör tänka på?

/Ivar
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Jag skulle skruva den på en EUR-pall, lägga an spindelnosen mot bordet med en träbit mellan och sen förankra den med fyra spännband.
Spännbanden skulle jag dra från basen på maskinen till ett hörn på kärran och sen upp till toppen. Sen lika dant åt alla fyra håll...
 
Det är lätt (åtminstone för två personer) att montera av "huvudet" från pelaren. Jag tog huvudet i bakluckan på bilen och pelaren på släp.

Har sett en del Arboga där gjutjärnet spruckit, så man ska vara försiktig med huvudet. Växelspakarna och deras lagring i växelhuset verkar också vara känsliga.
 
Z ZipLock skrev:
Det är lätt (åtminstone för två personer) att montera av "huvudet" från pelaren. Jag tog huvudet i bakluckan på bilen och pelaren på släp.
det låter ju kanon, kommer du ihåg vad man behöver för verktyg, eller är det komplett hylsnyckelsats som gäller?
 
I ivp skrev:
det låter ju kanon, kommer du ihåg vad man behöver för verktyg, eller är det komplett hylsnyckelsats som gäller?
Tyvärr var det 15 år sedan. Vill minnas att det inte krävdes några avancerade verktyg.
 
Jag körde hem min E100 med koordinatbord liggande i bagageluckan på en Opel Astra. Vill minnas att jag lossade koordinatbordet bara. Det är bara nerstucket i sin arm. Vi var två personer som löft in den.

Ja lade den på "rygg" så inte spakarna på huvudet skulle skadas.

Fällt baksäte och rejäl lastsäkring för att slippa få den i ryggen.
 
Två för att lyfta upp och lägga i släpet, bordet ligger i bilen.

En släpvagn med kylskåp, verktyg, säkerhetsband och kontaktor på en asfalterad yta dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog den ur släpet själv och "gick" in den i garaget genom att gunga och vrida, förvånansvärt enkelt.
 
e02jr e02jr skrev:
Två för att lyfta upp och lägga i släpet, bordet ligger i bilen.

[bild]

Tog den ur släpet själv och "gick" in den i garaget genom att gunga och vrida, förvånansvärt enkelt.
tack, var på väg att skicka ett DM till dig efter att jag såg din restaureringstråd :) Om man fortfarande har sprinten vilka verktyg behövs då för att få av huvudet från stommen?
 
Redigerat:
Man behöver lossa kuggstången, men jag kommer inte ihåg hur den sitter fast. Den hänger väl bara i spåret runt stolpen, så jag gissar att det är en enkel mejsel. Får kolla mina bilder...
 
Nä, man lossar spårskruven som håller veven till huvudet på plats och drar ut veven. Då kan man lyfta av huvudet. Jag ställde nog en regel mellan bordet och huvudet så det inte trillade ner när jag drog ut veven.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Min Arboga kördes hem liggandes på rygg på ett släp. I nedre änden fick den vila på fotplattan och upptill mot pelaren och nedanför motordelen (motordelen hängde sas i luften) lades en bit av en stolpe/regel, 100 x 100, så att den delen inte hade kontakt med underlaget. Fastspänd enligt konstens alla regler såklart. Hade dessutom experthjälp där.

Väl hemkommen var det enkelt att dra av borren från släpet (regeln följde med) och låta fotplattan få markkontakt innan jag utan hjälp kunde resa maskinen till stående.
Därefter vaggade/vickade jag den med extrem försiktighet ca tio meter fram till verkstadsdörren; säkert en sevärd dansföreställning. :)
Där var sista utmaningen, en tröskel på ca 120 mm. Drog fram pelarborren så att den stod kantikant med tröskeln, lutade tillbaks den så mycket jag vågade och vred upp ett hörn på fotplattan på tröskeln, sedan kunde jag räta upp maskinen igen och vrida in den över tröskeln. Gick mycket lindrigare än jag vågat tro.

Summasumarum — lastade av ensam och tog själv in guldklimpen i verkstaden utan drama.
//Ronnie
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Röd släpvagn, demonterat reservhjul, verktyg, delar på marken, inomhus, reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad metallyta nära en träyta, med tecken på slitage och repor, närbild, strukturerad yta och materialkontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde en liknande setup som @Pysslarn med regel i framkant så att den inte behövde vila på motorn/huvudet, jag gjorde ett lite hack i den men det gjorde nog vare sig till eller från efter att man spännde fast med lastremmarna.
Det var smidigt att vara två men om det hade varit riktig panik hade det nog gått på en man också om man är lite stark.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Hej,

Lyckades ropa hem en arboga E100 på auktion som ska baxas hem på torsdag. Nån som har några tips på hur man bäst lastsäkrar den på ett vanligt släp? Ståendes eller liggandes? Om man lägger den ner finns det några säkra punkter den kan vila på förutom bottenplattan?

Nog borde man väl kunna få upp den ett släp om man är 2 pers?

Något annat jag bör tänka på?

/Ivar
Hej, har skaffat en Arboga E100S som funkar mekaniskt och är kopplad för 3 fas. Ser ut som originalbrytaren bytts . Ser lite keckigt ut o blå , svart och grå är klippt i kopplingsdosan. Jag ska byta ingångskabel.
Har du ett kopplingschema eller koll på färgerna vore toppen om du har lust att dela med dig//Oleg
 
  • Industriell, elektrisk komponent, kopplingar, ledningar, mekanisk maskin, informationsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen har alla ledare till motorlindningarna framdragna till brytaren så man kan koppla om den från Y till D om den ska köras på 230V. Nu är den Y-kopplad för 400V. Nollpunkten kan göras snyggare än tejpkopplingen i din bild, men funkar det så funkar det. De tre ledare du tror är avklippta är ihopkopplade inne i tejpen och utgör nollpunkten i Y-kopplingen.
 
PNO PNO skrev:
Maskinen har alla ledare till motorlindningarna framdragna till brytaren så man kan koppla om den från Y till D om den ska köras på 230V. Nu är den Y-kopplad för 400V. Nollpunkten kan göras snyggare än tejpkopplingen i din bild, men funkar det så funkar det. De tre ledare du tror är avklippta är ihopkopplade inne i tejpen och utgör nollpunkten i Y-kopplingen.
Så ingen rör till det så pratar vi fortfarande 3fas men spänning 230v (så ingen tror det är enfas 230v).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.