Vet inte om jag är i rätt forumsdel, om inte så får moderator flytta.

Jag vill dela med mig av mina nyvunna kunskaper i hur man får bort limmet som blir kvar när man rivit ur en heltäckningsmatta från ett trägolv eller som i mitt fall, en trappa.

Jag for runt till varenda sorts yrkesfirma som kunde tänkas ha ngn bra lösning på hur man enkelt får bort limmet men ingen kunde hjälpa mig. Bästa svaret jag fick var värmepistol och färgskrapa vilket är ett hästjobb och inte helt ofarligt då limmet mer än gärna vill ta eld.

Och så fick jag höra av ngn att förr i tiden, åren före sverige promt skulle bli så miljövänligt - så fanns det ett medel som hette BUMS som man strök på och fick limmet att lösa/resa sig.
med andra ord handlade det om starka kemikalier så jag drog slutsatsen att det bör funka med andra starka kemikalier.

Sagt och gjort så köpte jag mig en liter Syntetisk förtunning för att prova och voila - limmet reste sig och släppte hur fint som helst. Så på två timmar så var hela trappan rensad ifrån lim och huset var ej längre beboligt under detta dygn men det var det värt.

OBS! Korrekt skyddsutrustning är ett måste (gasmask, gummihandskar)

Ett liet tips till.

Se till att inte få förtunningen på obehandlad furu, det var ett mindre he***te att slipa bort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.