Jag har radiatorer 1-rörssystem från -84. Vattenburen värme med elpanna. Jag har 4 radiatorer som inte blir varma nertill, endast värme från halva och upp. Jag har försökt ventilera ventilerna och nu i somras bytt hela ventilen plus termostater. Men nu när värmen är påväg (okt) så är de fortsatt inte helt varma både upptill och nertill. Främst nertill som är kallare. Finns det fler tips eller är det täpt i rören upp till radiatorerna? Känns inte som det blir hjälpt av att byta radiatorerna? Kan man skölja rören eller vad???
 
Det är normalt att radiatorerna är varma upptill och svalare nertill. De avger värme till rummet. Men det behöver vara neråt 0-gradigt ute för man ordentligt ska känna värmen i radiatorerna i ett modernt hus.
 
En radiator fungerar korrekt när de är varma upptill och nästan rumsvarma nertill. En radiator är bara varm då rumstemperaturen sjunker under det förinställda värdet på termostaten.
 
J Josth skrev:
Det är normalt att radiatorerna är varma upptill och svalare nertill. De avger värme till rummet. Men det behöver vara neråt 0-gradigt ute för man ordentligt ska känna värmen i radiatorerna i ett modernt hus.
Tack för dina inspel, men i vårt fall är de inte lika på alla radiatorerna, av 10 så är det endast 4 som har en nästan kall undre halva. Övriga 6 håller en varmare övre halva men är ljumna nertill. ..Tror inte de kommer bli mer jämt fördelade för att kylan ökar ute?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.