Vi har ett caffe latte/mörkbeigefärgat fyrkantigt funkishus, tvåplan. Tänkte bryta av med en en röd dörr, fast inte den där skrikiga röda färgen som vissa nyproducerade dörrar har. Jag kommer att måla själv och vore jätteglad om nån har en bild kanske att visa el tips på en bra röd färg som inte är för ljus.
 
Googla på engelskt röd, eller gå in på färgfabrikanternas sidor, finns länkar till de flesta här.

Här kan du se ett exempel på engelskt röd :)

Barstolen Leksand
 
Eller gå in till en färghandel och be att få låna deras färgkarta (eller vad det heter) är ungefär 5 cm tjock och 5 cm bred med massvis med kulörer.
Vet inte helt hundra hur NCS koderna är uppbyggda men jag tror att de har referenser till Röd Grön Blått (RGB) och sen gråskala för dessa.
Åtminstone så var den beckers färgkarta som vi använde oss av för att välja kulör till vår ytterdörr indelad så.
 
Glömde...
om du väljer färg utifrån att välja via din dator, så bör du tänka på att det är väldigt beroende på hur din monitor är kallibrerad dvs hur färger visas upp i det ljus som din datorskärm befinner sig i.
Finns ett bra kallibreringsprogram för manuell kallibrering Adobe Gamma. Det installeras bla samtidigt som man installerar adobe photoshop.

Kanske lite OT
 
A
30-tals_villan skrev:
Vi har ett caffe latte/mörkbeigefärgat fyrkantigt funkishus, tvåplan. Tänkte bryta av med en en röd dörr, fast inte den där skrikiga röda färgen som vissa nyproducerade dörrar har. Jag kommer att måla själv och vore jätteglad om nån har en bild kanske att visa el tips på en bra röd färg som inte är för ljus.
Vi har använt en röd frän Flügger som jag inte tycker är skrikig. Den heter U 149. (Har ingen NCS kod för av nån dum anledning kör dom visst med eget system) Har du vägarna förbi så kan du ju kolla in nån Flüggerbutik. Provmåla först på en planka eller nått :) Kolla att ni får rätt färg bara. Vi får väl måla om ett x antal fönster och dörrar om ett par år för vi inte fick rätt färg för utomhusbruk :( Det suger!!
 
tack för tipsen!

jag har ett antal röd-aktiga ncs-kartor hemma men det är såå svårt att se på det lilla lilla pappret vad som blir bra i stor skala utomhus. Det blir ju så mkt ljusare ute. Jag tror att jag har koll på vad det blir för färg : NCS 5040-Y80R, det verkar som engelskt röd är det som de flesta har.
Ha en skön sommar alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.