Hej alla, är det någon som har något tips på hur man hanterar långa/flimsiga/ömtåliga takplåtar på ett tak som detta? Dvs på ett sk. ”a-framehus” utan väggar på långsidorna…
På ett mer ”vanligt” hus/tak kan man ju dra upp plåtarna på en stege eller någon form av ”bana”, men det går ju inte här? Eller tänker jag fel?
Läser man monteringsanvisningarna för exempelvis Plannjas Trend 475 så står det ju bland annat att man får inte lyfta plåtarna i kortändorna, jag gissar att dom viks och att det blir lätt fula veck…
Tack på förhand,
Rikard
På ett mer ”vanligt” hus/tak kan man ju dra upp plåtarna på en stege eller någon form av ”bana”, men det går ju inte här? Eller tänker jag fel?
Läser man monteringsanvisningarna för exempelvis Plannjas Trend 475 så står det ju bland annat att man får inte lyfta plåtarna i kortändorna, jag gissar att dom viks och att det blir lätt fula veck…
Tack på förhand,
Rikard
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmmm, intressant - som lutar mot byggnadsställningen som man har på kortsidan av huset.S sk007 skrev:
Hmm, och att man matar på/upp ett antal plåtar åt gången på den häcken.
Eller man kanske kunde ha den höj- och sänkbar helt enkelt. Man har den liggande på marken parallellt med kortsidan på huset/utanför byggnadsställningen och höjer ”nockänden” av häcken med hjälp av en elektrisk winsch (har planer på en sådan till resandet av takstolarna ändå)…
Ptja, låter ju genomförbart! Tack för tipset, jag ska klura mer på det!
/Rikard
Liknande trådar
-
Badrumsföretag vill inte bygga badrum på nivell golv, tips?
Badrum -
Tips för parkettläggning på ojämnt flytspackel?
Golv -
Tips montage av limträbalk carport med förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips för montage av gipsskivor vid innerhörn önskas.
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips om svart rörelsevakt för hörnmontage utomhus?
El