1 087 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Tips för montage av gipsskivor vid innerhörn önskas.
Hej,
Ska sätta gipsskivor i ett nytt utrymme som just nu är beklätt med OSB.
Funderade lite hur man ska låta gipsskivorna möta varandra vid innehörnen.
Tänkte först att man låter "spackelkanten" vara kvar så skivorna möter varandra med dessa i hörnet.
Det går givetvis åt mycket spackel i hörnet men man borde ju kunna trycka in en pappremsa fint och spackla över.
Men sen såg jag dessa två videor:
Här verkar man inte låta "spackelkanten" vara kvar.
Vad skulle ni säga är bäst i ett synligt innerhörn?
Om hörnet sen inte blir synligt, kläs t ex med klinkers, är det då någon skillnad?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Ska sätta gipsskivor i ett nytt utrymme som just nu är beklätt med OSB.
Funderade lite hur man ska låta gipsskivorna möta varandra vid innehörnen.
Tänkte först att man låter "spackelkanten" vara kvar så skivorna möter varandra med dessa i hörnet.
Det går givetvis åt mycket spackel i hörnet men man borde ju kunna trycka in en pappremsa fint och spackla över.
Men sen såg jag dessa två videor:
Här verkar man inte låta "spackelkanten" vara kvar.
Vad skulle ni säga är bäst i ett synligt innerhörn?
Om hörnet sen inte blir synligt, kläs t ex med klinkers, är det då någon skillnad?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Jag funderade på samma sak när jag satte gips och kom fram till att man bör undvika att ha spackelkanten i hörnet. Det är svårt att fylla upp på ett snyggt sätt. Dessutom är hörnet oftast inte perfekt rakt (även i nya hus) och det är enklare att få ett tight hörn med en kapad sida eftersom man kan raspa tills det blir i princip helt tätt. Tycker också det är bättre att om skivan blir för smal så lämnar man springan till nästa skiva istället för i hörnet för mellan skivorna ska man ändå fylla i med mer spackel.
Borde inte spela roll vad som kommer efteråt. Klinkers är antagligen mer förlåtande då du ska ha fix på skivorna som kan dölja ojämnheter i hörnet.
Borde inte spela roll vad som kommer efteråt. Klinkers är antagligen mer förlåtande då du ska ha fix på skivorna som kan dölja ojämnheter i hörnet.
Liknande trådar
-
Tips för ett ”roligare” badrum
Planlösningar -
Kabelgenomförning i yttertak (tegel + papp +råspånt) - Tips?
Tak & Vind -
Tips montage av limträbalk carport med förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips för montage av långa/”flimisiga” takplåtar?
Tak & Vind -
Tips om svart rörelsevakt för hörnmontage utomhus?
El