247 läst · 2 svar
247 läst
2 svar
Tips för konvertera källarlokal till del av lägenhet
Hej!
Jag planerar att slå ihop min lägenhet en yta i källaren där det tidigare har varit ett pannrum, med målet att skapa en mer användbar yta (t.ex. förråd, hobbyrum eller liknande). Jag har sammanställt en mer detaljerad projektbeskrivning i ett Google Docs-dokument – se nedan. (Jag är självfallet i dialog med bostadsrättsföreingen)
Det jag funderar på är:
Tack på förhand!
https://docs.google.com/document/d/1rrq3c7FMRQ_I0P-goaYocOunVSZP-5f8hzW9_icpaPA/edit?tab=t.0
Jag planerar att slå ihop min lägenhet en yta i källaren där det tidigare har varit ett pannrum, med målet att skapa en mer användbar yta (t.ex. förråd, hobbyrum eller liknande). Jag har sammanställt en mer detaljerad projektbeskrivning i ett Google Docs-dokument – se nedan. (Jag är självfallet i dialog med bostadsrättsföreingen)
Det jag funderar på är:
- Tankar och tips kring projektet
- En grov uppskattning av vad ni tror detta kan landa på
- Tips på duktiga hantverkare i Stockholmsområdet som kan hantera den här typen av projekt.
Tack på förhand!
https://docs.google.com/document/d/1rrq3c7FMRQ_I0P-goaYocOunVSZP-5f8hzW9_icpaPA/edit?tab=t.0
En ordentligt planering är det som du har gjort.
Jag antar att den nuvarande lägenhe består av mer än 1 sovrum?
Första frågan vad dialogen med bostadsrättsföreningen består av och vad de har svarat hittills?
Det är bara några veckor sedan en liknande fråga togs upp.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-av-brf-och-infoerliva-i-bostadsraett.544662/
Ingen svar från TS för ännu. Men utifrån svaren i tråden tror jag det blir svårt för dig att gå vidare.
framförallt för att det kommer kosta orimligt mycket, både för dig och för föreningen som kommer ansvara för värme och ventilationen.
Sen måste försäljningen tas upp på en stämma. Och då är det troligt att motförslag tas upp, till exempel hyra ut till marknadsmässigt pris som kontor eller lokal.
Första frågan vad dialogen med bostadsrättsföreningen består av och vad de har svarat hittills?
https://www.byggahus.se/forum/threa...-av-brf-och-infoerliva-i-bostadsraett.544662/
Ingen svar från TS för ännu. Men utifrån svaren i tråden tror jag det blir svårt för dig att gå vidare.
framförallt för att det kommer kosta orimligt mycket, både för dig och för föreningen som kommer ansvara för värme och ventilationen.
Sen måste försäljningen tas upp på en stämma. Och då är det troligt att motförslag tas upp, till exempel hyra ut till marknadsmässigt pris som kontor eller lokal.
Hej,Pjosk75 skrev:
En ordentligt planering är det som du har gjort.
[länk]
Tack för ditt svar. Jag är i första hand intresserad av synpunkter på själva renoveringsprojektet.
Dialogen med styrelsen har pågått under en längre tid, där de flesta frågetecken redan har retts ut. Förslag på pris ska tas fram inför nästa styrelsemöte och därefter presenteras för mig. Om vi kommer överens kommer ärendet att tas upp för beslut på föreningsstämman i maj/juni, där omröstning om ändrad användning av ytan sker.
Bakgrund till projektet:
- Ytan som avses är i dagsläget inte i bruk och kan inte heller nyttjas av medlemmar. Det finns ingen vanlig ingång – endast en service-lucka till undercentralen, placerad cirka två meter upp på väggen. På grund av detta krävs endast enkel majoritet vid omröstningen enligt gällande praxis.
- Andelstalet kommer att justeras i enlighet med stadgarna. Eftersom beräkningsmodellen inte förändras, krävs inget särskilt beslut från stämman. Det kommer dock att informeras om förändringen för att säkerställa transparens.
- Utrymmet har idag ingen användning och kan inte hyras ut, då föreningen inte vill tillåta medlemmar tillträde till undercentralen. Ett alternativ vore att bygga om hela ytan till förråd och avgränsa undercentralen med en vägg, men det är inte ekonomiskt försvarbart för föreningen. En extern värdering av ytan har genomförts, och styrelsen kommer fatta beslut utifrån den.
- Det är endast min lägenhet och en grannes som har möjlighet till åtkomst av ytan. Den andra boende har dock avsagt sitt intresse, vilket innebär att det enbart är jag som vill gå vidare.
- Radonmätning har utförts och resultatet visar klart godkända nivåer, långt under gränsvärdet.
- Alla kostnader för renoveringen kommer att bekostas av mig. Den enda påverkan för föreningen blir uppvärmningskostnaden, vilken täcks av den höjda månadsavgift som tillkommer när andelstalet justeras. Ytan är redan delvis uppvärmd via angränsande utrymme (undercentralen), så ökningen i uppvärmningskostnad blir marginell.
Jag försöker nu ta reda på mer kring själva projektet och dess kostnader. Vissa delar kommer jag eventuellt att kunna utföra själv, men arbeten som håltagning, el och VVS måste genomföras av fackmän. Det är givetvis avgörande att en konstruktör intygar att håltagningen är möjlig och inte påverkar bärigheten. Om det visar sig vara tekniskt ogenomförbart, kommer projektet inte att gå vidare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik -
Tips på företag som kan offerera komplett lösning vattenburengolvvärme
Värme allmänt -
Tips på räls för båtslip? Alternativ till Kohlswa-balkar?
Socialt & Projekt -
Tips för köksbygge!
Kök -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer