Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har ett sådant här kök i platta paket liggandes i vardagsrummet. Söker tips på hur jag ska gå till väga för att sätta upp det.
En fråga:
Hur fästa på optimalt sätt? Behålla reglarna eller fästa direkt på väggen? Annat? Man tappar ju någon cm av rummet om man fäster på reglarna och det saknas ju några som jag isf får komplettera med. Den bortre väggen biter skruvar i jävligt bra så där trooor jag nästan att man hade kunnat skruva direkt i. Men det kanske är idioti. Byta till tvärgående regel? Jag är helt öppen.
Hur rak är väggen?
Det skulle kunna vara en ide att sätta upp plywood på väggen som slätar ut den lite och ger ett plant underlag att sätta skåpen mot. Du kommer tappa mindre än reglar och blir enklare i längden även om det inte behövs. Du kan skruva direkt i betonghålstenen.
Om du skruvar ihop några skåp i taget och monterar allt eftersom så brukar det inte bli så fullt av stommar som är ivägen.
För egen del skulle jag börjat med överskåp, sätt en temporär regel att ställa dem på medan du skruvar fast/ihop dem, och sen underskåpen. Blir lättare att hålla upp överskåpen när man slipper hänga över ett underskåp.
Innan du börjar med köksmoneringen, gör klart golvet så att du får nivån rätt och får in golvmaterialet mot vägg om du inte har tänkt att det ska stå på betongen och ha golvet utanför och bara täckas av sockelbrädan.
Det skulle kunna vara en ide att sätta upp plywood på väggen som slätar ut den lite och ger ett plant underlag att sätta skåpen mot. Du kommer tappa mindre än reglar och blir enklare i längden även om det inte behövs. Du kan skruva direkt i betonghålstenen.
Om du skruvar ihop några skåp i taget och monterar allt eftersom så brukar det inte bli så fullt av stommar som är ivägen.
För egen del skulle jag börjat med överskåp, sätt en temporär regel att ställa dem på medan du skruvar fast/ihop dem, och sen underskåpen. Blir lättare att hålla upp överskåpen när man slipper hänga över ett underskåp.
Innan du börjar med köksmoneringen, gör klart golvet så att du får nivån rätt och får in golvmaterialet mot vägg om du inte har tänkt att det ska stå på betongen och ha golvet utanför och bara täckas av sockelbrädan.
Tack för fint och klokt svar!T Testarn skrev:Hur rak är väggen?
- 3-4-5-metoden ger 90,2 grader
Här kommer mina rättfärdiganden för varför jag gör tvärtom till alla dina helt korrekta tips (men visar att jag tar dem i beaktande?):
- Tyvärr kommer jag inte ha hunnit hitta rätt golv inför bygget. 80 mm sockel, tänker jag sätter underskåpen 96 mm ovan det nyavjämnade golvet så att parkett passar under sockeln.
- Plywood-skivor är supersmart, ska noga överväga
- Jag tror att det enklaste i mitt fall är att börja med underskåpen då jag har en fullhöjds stenskiva á 55 mm som backboard, tänker då att det mest rimliga är att montera denna stenskiva och sedan använda den att vila överskåpen på istället för den tänkta temporära regeln - för att få allt att sitta smäck. Eller verkar det helt tappat?
Ytterligare frågor: Drar jag med spårfräs i väggen för att få in elen bakom skåpen där eller vad tror ni?
This is the worst thing you can do. Tiles are not and cannot be a load-bearing structural element! If you do this, the tiles will fall off because most modern glues are elastic and certainly at the initial stageoddbot skrev:
- Jag tror att det enklaste i mitt fall är att börja med underskåpen då jag har en fullhöjds stenskiva á 55 mm som backboard, tänker då att det mest rimliga är att montera denna stenskiva och sedan använda den att vila överskåpen på istället för den tänkta temporära regeln - för att få allt att sitta smäck.
Är stenskivan 55mm tjock?oddbot skrev:
Lyckas du fästa den stenskivan ordentligt i väggen så den inte lossnar av sin egen tyngd ser jag inget problem med att låta överskåpen vila på skivan.
Absolut.👍S sturnus skrev:
Men jag fattar det som att det inte är frågan om kakel utan et enda hel stenskiva.
Det helt avgörande är hur bra skivan eller regeln sitter fast. Så det man "ställer" skåpen på sitter ordentligt.
Verkar ju rimligare än 55mm tjock. 😁
Men principen är den samma. Det krävs en rejäl fastsättning för att hålla skivan på plats. Så det är nog ingen större skillnad att det är 20mm
Men principen är den samma. Det krävs en rejäl fastsättning för att hålla skivan på plats. Så det är nog ingen större skillnad att det är 20mm
O skrev:
TAnken är väl inte att låta överskåpen vila på stenskivan permanent, den ska vara ett stöd för ett tomt skåp medan man monterar skåpen och sätter skruvar i väggen.O skrev:
Lägger man ett litet mellanlägg så kan man ta bort det när skåpet är monterat för att säkerställa att stenskivan inte belastas. Inga problem som jag ser det.
@oddbot Jag tänker att det absolut kan försänkas ett par VP-slangar med en spårfräs eller vinkelslip och huggmejsel för elen så du får fram dem dit du vill ha el för uttag och belysning.
Hur har du tänkt med uttag?
Vi har kaffebryggare och vattenkokare på samma ställe på bänken och ville ha ett vinklat uttag under skåpet för det men att varje brunn/uttag i armaturen skulle matas med separata säkringar för att undvika att den löser ut när man kör båda samtidigt. Det var inte OK enligt elektrikern (att ha två säkringar som matar samma armatur så det blev två armaturer. Eftersom de har plats för tre brunnar och vi inte behöver sex uttag så valde vi att i ena lådan montera USB-uttag för laddning av telefoner och surfplattor.
Vi valde dessutom att ha ett USB-U och en USB-C då den modulen har två USB-platser.
Sen har vi ytterligare uttag på flera platser för att ha nära tillgång till uttag för elvisp, assistent, mixerstav, brödrost och även datorer/mobilladdning vid köksön. Det har visast sig att det har varit bra tänkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Tips på budgetlösning för att lägga om skiffer
Altan & Uteplats -
Lämpliga gångjärn och tips till ”platsbyggd” garderob för okunnig
Möbelsnickeri -
Tips för byte av garagetak?
Tak & Vind -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt