2 164 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Tips för effektiv påfyllning och luftning efter tömning?
Var tvungen att tömma hela radiatorsystemet häromdagen, och när jag sedan skulle fylla på och lufta så fick jag springa upp och ner i källaren säkert 20-30 gånger, det var helt sjukt. Jag körde upp trycket till ca 1.5 bar, upp och luftade samtliga element på nedervåningen, ner i källaren igen och fylla på (trycket hade sjunkit till 0.8-1.2 bar, olika varje gång), upp och lufta alla element på bottenvåningen, osv. Bara bottenvåningen tog nog närmare 2 timmar. Har 6 element på bottenvåningen, 3 på ovanvåningen.
Ovanvåningen upplevde jag krävde bara kanske 5-8 vändor till källaren, bottenvåningen säkert 20 vändor. Elementen på bottenvåningen är sånadär gamla breda, de däruppe är smalare "moderna".
Gör jag fel? Ska man sikta in sig på ett element i taget istället för att gå på alla på bottenvåningen samtidigt? Eller ska man köra ovanvåningen först? Läste någonstans att man skulle börja nerifrån. Eller är det såhär man får göra om man är 1 pers? Är helt slut i fötterna, måste gått några km. inomhus i bara strumpor, för att inte tala om allt krypande bakom soffor och sittande på huk vid luftventiler...
Ovanvåningen upplevde jag krävde bara kanske 5-8 vändor till källaren, bottenvåningen säkert 20 vändor. Elementen på bottenvåningen är sånadär gamla breda, de däruppe är smalare "moderna".
Gör jag fel? Ska man sikta in sig på ett element i taget istället för att gå på alla på bottenvåningen samtidigt? Eller ska man köra ovanvåningen först? Läste någonstans att man skulle börja nerifrån. Eller är det såhär man får göra om man är 1 pers? Är helt slut i fötterna, måste gått några km. inomhus i bara strumpor, för att inte tala om allt krypande bakom soffor och sittande på huk vid luftventiler...
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Tömde mitt fjärrvärme systern igår (tog bort en radiator).
I min manual står följande.
Stäng av cirkpumpen 30 min innan.
Börja på bottenvåningen och jobba dig uppåt.
1bars tryck räcker typ 10m jag har 3 våningar 30cm golv och 2.50m i takhöjd (typ).
I alla fall.
Ställde trycket på 1.2 bar.
Har 2 kretssystem och de flesta radiatorer hade vattnet kvar i sig. Fick ut ca 3-5l vatten.
Man luftar varje radiator tills det kommer vatten ut det (ca 1dl).. 3 element sänkte mitt tryck till 1.1bar typ. Gick till mellan våningen osv.
Efter varje våning kolla jag tryck.
Tog ca 30 min
Fyllde i till 1.2bar
I min manual står följande.
Stäng av cirkpumpen 30 min innan.
Börja på bottenvåningen och jobba dig uppåt.
1bars tryck räcker typ 10m jag har 3 våningar 30cm golv och 2.50m i takhöjd (typ).
I alla fall.
Ställde trycket på 1.2 bar.
Har 2 kretssystem och de flesta radiatorer hade vattnet kvar i sig. Fick ut ca 3-5l vatten.
Man luftar varje radiator tills det kommer vatten ut det (ca 1dl).. 3 element sänkte mitt tryck till 1.1bar typ. Gick till mellan våningen osv.
Efter varje våning kolla jag tryck.
Tog ca 30 min
Fyllde i till 1.2bar
I mitt fall fick jag ju fylla på - lufta - fylla på - lufta - etc. ca 20 gånger innan det kom en droppe vatten. Borde man isåfall först lufta ett enda element tills det kommer vatten, och sedan gå på nästa, etc? Tänker att jag kanske gjorde fel som gick ett varv på nedervåningen och luftade samtliga element mellan varje påfyllning av vatten?D Daniel Larsson skrev:
En annan grej som någon kanske kan förklara är hur det kan komma sig att det slutar pysa ut luft ur ett element, (dvs. inget tryck) samtidigt som det pyser luft ur ett annat och trycket på manometern i källaren visar 1-1.2 bar? Tänker att hela systemet sitter ju ihop, så trycket borde väl vara samma i varje element (åtminstone på samma våning)? Om jag sänker trycket i ett element, så borde väl trycket i de andra också sjunka så att det hela utjämnas? Men hur kan jag då lufta element 1 tills det inte finns något lufttryck längre, för att sedan gå till element 2 några meter bort och få ett rejält pysande när jag luftar där?
Börja med att lufta till det kommer vatten, tappa inte ut den extra decilitern i det läget. Slutar det komma luft är det ingen ide att fortsätta. Utan då fyller man på vatten innan man fortsätter. Initialt gäller det att få ut så mycket luft som möjligt, inte nödvändigtvis sista luftbubblan i varje element.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
N NightRider skrev:I mitt fall fick jag ju fylla på - lufta - fylla på - lufta - etc. ca 20 gånger innan det kom en droppe vatten. Borde man isåfall först lufta ett enda element tills det kommer vatten, och sedan gå på nästa, etc? Tänker att jag kanske gjorde fel som gick ett varv på nedervåningen och luftade samtliga element mellan varje påfyllning av vatten?
En annan grej som någon kanske kan förklara är hur det kan komma sig att det slutar pysa ut luft ur ett element, (dvs. inget tryck) samtidigt som det pyser luft ur ett annat och trycket på manometern i källaren visar 1-1.2 bar? Tänker att hela systemet sitter ju ihop, så trycket borde väl vara samma i varje element (åtminstone på samma våning)? Om jag sänker trycket i ett element, så borde väl trycket i de andra också sjunka så att det hela utjämnas? Men hur kan jag då lufta element 1 tills det inte finns något lufttryck längre, för att sedan gå till element 2 några meter bort och få ett rejält pysande när jag luftar där?
Japp du skall starta med lägsta radiatorn och jobba dig uppåt..
Luften vill ju stiga!
Det är därför man börjar nere och går uppåt.
När 1 radiator är klar (vatten kommer utan luft) går du på nästa..
Kolla ev trycket emellan så det ej sjunkt under 1bar.
Obs. Du har väl stängt av cirkulationspumpen?
Man har en tryckreducering med slang som man kopplar till en tappkran och till pannans avtappning.N NightRider skrev:Var tvungen att tömma hela radiatorsystemet häromdagen, och när jag sedan skulle fylla på och lufta så fick jag springa upp och ner i källaren säkert 20-30 gånger, det var helt sjukt. Jag körde upp trycket till ca 1.5 bar, upp och luftade samtliga element på nedervåningen, ner i källaren igen och fylla på (trycket hade sjunkit till 0.8-1.2 bar, olika varje gång), upp och lufta alla element på bottenvåningen, osv. Bara bottenvåningen tog nog närmare 2 timmar. Har 6 element på bottenvåningen, 3 på ovanvåningen.
Ställ in ventilen på 1 kg och öppna avtappningskranen. Nu sköter allt sig självt. Men, kanske utrustning för en rörmokare.
Jag har en sådan, enkelt och bra.
Liknande trådar
-
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Tips på robust 4g/lte router för stugan (tektoniska)?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Idé för yteffektivt utekök - tips och kritik, tack!
Altan & Uteplats -
Tips för att kyla nytt hus mer effektivt
Ventilation -
Tips för att effektivisera städning
Övrigt husrelaterat