Hejsan,
Jag har kaklat lite i köket och lyckades tyvärr missa att ena väggen lutade lite väl mycket "bakåt". Eftersom jag utgått från bänkskivan för att kakla rakt uppåt har detta lett till en breddande glipa uppåt mot taket. I bänknivå ligger kaklet tätt i hörnet men uppåt taket är det någon cm avstånd mellan hörnbitarna. För litet för att skära bitar och fylla med men tydligt brett.
Dumt av mig att inte räkna med detta innan kaklandet när jag kunde gjort något åt det men nu är vi här och jag ska snart börja foga. Frågan är: hur löser jag detta snyggast? (utan att kakla om). Jag tänkte först att jag skulle fylla igen med fogmassa in till hörnet men eftersom rekommendationen brukar vara att använda silikonlist i hörn så känns det som lite väl mycket yta att fylla med silikon. Kommer vanlig fog spricka om jag fyller igen in bakre väggen?
Jag har inget foto för tillfället men gjorde en bild som kanske förklarar lite hgur det ser ut iaf.
Tack!
Jag har kaklat lite i köket och lyckades tyvärr missa att ena väggen lutade lite väl mycket "bakåt". Eftersom jag utgått från bänkskivan för att kakla rakt uppåt har detta lett till en breddande glipa uppåt mot taket. I bänknivå ligger kaklet tätt i hörnet men uppåt taket är det någon cm avstånd mellan hörnbitarna. För litet för att skära bitar och fylla med men tydligt brett.
Dumt av mig att inte räkna med detta innan kaklandet när jag kunde gjort något åt det men nu är vi här och jag ska snart börja foga. Frågan är: hur löser jag detta snyggast? (utan att kakla om). Jag tänkte först att jag skulle fylla igen med fogmassa in till hörnet men eftersom rekommendationen brukar vara att använda silikonlist i hörn så känns det som lite väl mycket yta att fylla med silikon. Kommer vanlig fog spricka om jag fyller igen in bakre väggen?
Jag har inget foto för tillfället men gjorde en bild som kanske förklarar lite hgur det ser ut iaf.
Tack!
Mjukfog borde väl funka (tex silikon) det är ju ofta rekommenderat i hörn, och så länge det inte är för många cm borde det funka, ev får du ta det i omgångar ?J jak gas skrev:Hejsan,
Tack!
Ok, så det borde funka att köra ut en så pass bred fog med enbart silikon då? Blir ju en ganska saftig mängd om det ska fylla upp bredden mellan kaklet och ha samma djup. Men det är inte mycket mer än 1 cm som bredast skulle jag tippa iaf.klaskarlsson skrev:
Kanske du får ta det i omgångar så att sista lagret blir snyggt ?J jak gas skrev:
Mjukfog är väl lite elakt sagt all vi hobbysnickares räddning.. Så mjukfoga på i glipan, så det kommer upp i höjd. Därefter en ny omgång som du slätar till enligt konstens alla regler. Borde definitivt bli tillräckligt snyggt. Att fylla i med hårdfog som riskerar att spricka vid ev rörelser i trät är nog inte det bästa.
Hur hade du tänkt avsluta hörnet bortsett från detta?
Haha ja jo man är ju inget mer än en hobbysnickare så det får la bli så helt enkelt.K kniv skrev:Mjukfog är väl lite elakt sagt all vi hobbysnickares räddning.. Så mjukfoga på i glipan, så det kommer upp i höjd. Därefter en ny omgång som du slätar till enligt konstens alla regler. Borde definitivt bli tillräckligt snyggt. Att fylla i med hårdfog som riskerar att spricka vid ev rörelser i trät är nog inte det bästa.
Hur menar du avsluta hörnet?
Då är det ju bara att köra på. Fyller du med hårdfog är det ju då viktigt att du inte fyller hela vägen i vägg-vinkeln, eftersom det som sagt kan spricka vid säsongsrörelser. Jag har själv gjort exakt detta misstag att väggen lutar ”bakåt” men upptäckte det halvvägs och löste det genom att ha lite mer fix bakom.J jak gas skrev:
Liknande trådar
-
Tips på vägbom för bred infart
Övrigt husrelaterat -
tips inför kommande bredspackling
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips på målare för bredspackling i Uppsala önskas
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Nån som har tips på Aluminiumprofil eller annan detalj för breddning av duschdörrar.
Badrum -
Tips på hur man skrapar för breda kakelfogar så de blir smalare
Badrum