Jag vill komma åt bitsfästet på denna genom att skruva loss chucken.
Tyvärr sitter chucken orubbligt fast.
Jag har provat, i stigande kraft;
-12mm insex l-nyckel i chucken, växelväljare på 1 (lågfart) och lilla handsläggan på insexen.
-Samma insex i chucken, batteri i skruvdragaren, växelväljare på 2 och kör maskinen baklänges så att insexen slår i ett skruvstycke med fart.
-Insexhylsa med 1/2"-fäste klämd i chucken, växelväljare på 1 och (liten) mutterdragare på hylsan
-Som ovan + batteri i maskinen. Kört den baklänges i växelläge 1 på högsta moment, inte borrläge för att den skall knacka. Båda maskinerna vill alltså köra motsols och knackar dessutom.

De två första varianterna har alltid funkat tidigare på andra maskiner, men här går jag bet.
Nån som har ännu bättre ideer?

/Höghus


En begagnad röd sladdlös borr med märken, ligger på ett beige textilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vissa sitter det en skruv inne i chucken.
Man kan inte ha en gängad chuck om man kan backa med maskinen.
Dom sitter på en kona med en skruv som låsning.
 
L Leif i Skåne skrev:
Vissa sitter det en skruv inne i chucken.
Man kan inte ha en gängad chuck om man kan backa med maskinen.
Dom sitter på en kona med en skruv som låsning.
Ingen skruv.
Funkar dåligt med bitsfäste i axeln.
Skruv och kona har jag aldrig sett ihop på en handmaskin fö.

/Höghus
 
Fattar inte vad du vill göra. Lossa chucken från maskin ? Vad har bitsfäste med det att göra?
 
Slakta maskin och kolla "innanför" skalet?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fattar inte vad du vill göra. Lossa chucken från maskin ? Vad har bitsfäste med det att göra?
Det är bitsfäste i ändan på den gängade axeln. Mindre och smidigare än att fästa bitsen i chucken.

/Höghus
 
E Emanuel01 skrev:
Slakta maskin och kolla "innanför" skalet?
Inget bra att blockera där tyvärr. Tre plastkugghjul i en planetväxel som elmotorns kugghjul greppar.

/Höghus
 
Jag har en AEG maskin från samma tidsålder då AEG, Milwaukie och Atlas Copco var till stora delar lika.

På den sitter chucken med högergänga på spindelnosen. Öppnar man chucken maximalt så sitter det en vänstergängad, försänkt spårskruv i botten. Med mycket skit i chucken kan det vara svårt att se spåret. I spindelnosen är det sedan 1/4 tum sexkantfattning för bits. Det gör att man kan få en kortare maskin för skruvning.

Den vänstergängade skruven är så klart mindre än 6mm och ganska lång då hålet den går ner i är i botten av sexkantfattningen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag har en AEG maskin från samma tidsålder då AEG, Milwaukie och Atlas Copco var till stora delar lika.

På den sitter chucken med högergänga på spindelnosen. Öppnar man chucken maximalt så sitter det en vänstergängad, försänkt spårskruv i botten. Med mycket skit i chucken kan det vara svårt att se spåret. I spindelnosen är det sedan 1/4 tum sexkantfattning för bits. Det gör att man kan få en kortare maskin för skruvning.

Den vänstergängade skruven är så klart mindre än 6mm och ganska lång då hålet den går ner i är i botten av sexkantfattningen.
Ingen skruv här. Bara massivt åtdragen efter förmodligen ett långt liv mest medurs.

/Höghus
 
Det är långt ifrån alla chuckar som vill lossna.
Tex. Dewalt DCD791 har ingen vänstergängad låsskruv och kan vara riktigt jobbig att få loss.
Brukar ta en M12 bult minst 100mm lång och sätta i skruvstycket, sen värmer jag upp den så den är illröd på toppen ca 3-4 cm. Öppnar chucken och hänger skruvdragaren på bulten, väntar nån minut och gör sen om det 2-3 gånger.
Sätter i en insex-hylsa mellan chucken och mutterknacken och kör på! Röd och svart skruvdragare i närbild som borrar i metallstycke på ett rött arbetsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två elverktyg ligger mot varandra, en röd-svart skruvdragare och en slags nötningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Det är långt ifrån alla chuckar som vill lossna.
Tex. Dewalt DCD791 har ingen vänstergängad låsskruv och kan vara riktigt jobbig att få loss.
Brukar ta en M12 bult minst 100mm lång och sätta i skruvstycket, sen värmer jag upp den så den är illröd på toppen ca 3-4 cm. Öppnar chucken och hänger skruvdragaren på bulten, väntar nån minut och gör sen om det 2-3 gånger.
Sätter i en insex-hylsa mellan chucken och mutterknacken och kör på! [bild] [bild]
Det där kan vara en vinnare! Smart ide med indirekt upphettning.
Det dröjer tyvärr innan jag får tillgång till min acetylen så jag får hålla mig ett tag.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.