Är det någon som har tips hur jag kan få denna murstock att se OK ut, UTAN att behöva riva ner all färg?

Som ni ser är det färgsläpp och sprickor. Man kan dra bort stora "sjok" på vissa ställen. På andra ställen är det mer som utspridda sprickor. Och på andra ställen sitter färgen fast och hårt på underlaget.

Jag har för mig att det tidigare satt en väv upplimmad på murstocken. Förmodligen har målaren inte gjort ett tillräckligt bra underarbete innan målning. Limrester finns säkert kvar under, gamla färglager, ja vad vet jag.

Jag skulle vilja hitta en lösning för att fixa till detta utan att först behöva riva ner all färg. Förstår självklart att det är att föredra, men jag orkar inte med det jobbet.

Skulle man kunna riva bort de värsta "sjoken" och sen typ spackla eller använda något annat material för att få en hyfsat jämn yta, man sen kan måla? Helst skulle jag ju vilja ha en yta som ser murad ut, skrovlig. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera att jag måste använda material, färg, spackel etc som klarar höga temperaturer eftersom jag eldar i kamin i denna murstock!

Det lilla hålet har jag först tänkt laga med casco cement rapid. Vad tror ni om det?

Tacksam för tips!

Kom på en sak. Kanske det enklaste är att sätta dit någon form av eldfasta skivor? Direkt ovanpå, dvs inte göra någonting åt denna yta utan bara "smacka dit" någonting ovanpå.
Hur sätter man fast sådana skivor förresten? Skruvar fast? Limmar?

Eller, kan man ta hot en murare som helt enkelt murar upp en ny yta? Och går det överhuvudtaget?
Om man låter det vara precis som det är under. Eller kan inte nytt bruk fästa om det ser ut som det gör under?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.