Hej.
Jag har fått en uppgift, att ordna ett byte av någon crappig styrning av en radialarmsåg i ett snickeri.
Det är i grunden enkelt, en trefasmotor som ska gå när knappen trycks in och stanna när knappen släpps.
Plättlätt, bara en motorskyddsbrytare då.
Men då får man ingen motorbroms, klingan snurrar på en minut efter, det kommer förr eller senare ske en olycka. Arbetsmiljöverket skulle inte bli så imponerade.
Så jag måste ordna någon motorbroms, och söker nu tips, tankar och förslag.
Jag har fått en uppgift, att ordna ett byte av någon crappig styrning av en radialarmsåg i ett snickeri.
Det är i grunden enkelt, en trefasmotor som ska gå när knappen trycks in och stanna när knappen släpps.
Plättlätt, bara en motorskyddsbrytare då.
Men då får man ingen motorbroms, klingan snurrar på en minut efter, det kommer förr eller senare ske en olycka. Arbetsmiljöverket skulle inte bli så imponerade.
Så jag måste ordna någon motorbroms, och söker nu tips, tankar och förslag.
Likström på motorlindningen.
1,3 gånger märkströmen brukar vara lagom bromsström på en asynkronmotor. Strömen justeras med spänningsnivån på likspänningen.
Strömen kan behöva justeras pga storleken på roterade massan men börja runt 1,3 ggr märkströmen...
Obs se till att ordinarie matning blockeras vid bromsning. .
Samt att bromsströmmen kopplas bort vid stillastående rotor
Strömen kan behöva justeras pga storleken på roterade massan men börja runt 1,3 ggr märkströmen...
Obs se till att ordinarie matning blockeras vid bromsning. .
Samt att bromsströmmen kopplas bort vid stillastående rotor
Bästa svaret
Vi har köpt boxar från Tripus och monterat på snickerimaskiner, typ denna: Tripus El-mek AB
Om du ger dem uppgift om maskintyp samt uppgifter om motorn så får du en anpassad box. Sen fintrimmar man enkelt bromsstyrka och bromstid. Kravet är att maskinen skall stanna inom 10 sekunder efter att man har slagit av.
Om du ger dem uppgift om maskintyp samt uppgifter om motorn så får du en anpassad box. Sen fintrimmar man enkelt bromsstyrka och bromstid. Kravet är att maskinen skall stanna inom 10 sekunder efter att man har slagit av.
Min egen första idé var att sätta en mjukstartare till motorn.
Då kan jag ställa ramptid för både start och stopp.
Men sen kom jag på att mjukstartare inte brukar vara bra om det startas/stoppas frekvent, utan att det ofta ska vara flera minuter mellan varje start.
Men jag vet dock inte hur detta är i praktiken, utan bara i teorin. Denna motor startar ju utan last, och med minste möjliga startramp.
Då kan jag ställa ramptid för både start och stopp.
Men sen kom jag på att mjukstartare inte brukar vara bra om det startas/stoppas frekvent, utan att det ofta ska vara flera minuter mellan varje start.
Men jag vet dock inte hur detta är i praktiken, utan bara i teorin. Denna motor startar ju utan last, och med minste möjliga startramp.
Är motorn en Y/D kopplad 400/690 V borde det gå att ” köra baklänges” Y-kopplat en kort stund.
Se upp så den inte snurrar baklänges bara.
Se upp så den inte snurrar baklänges bara.