Mikael_L
Hej.
Jag har fått en uppgift, att ordna ett byte av någon crappig styrning av en radialarmsåg i ett snickeri.
Det är i grunden enkelt, en trefasmotor som ska gå när knappen trycks in och stanna när knappen släpps.
Plättlätt, bara en motorskyddsbrytare då.
Men då får man ingen motorbroms, klingan snurrar på en minut efter, det kommer förr eller senare ske en olycka. Arbetsmiljöverket skulle inte bli så imponerade.

Så jag måste ordna någon motorbroms, och söker nu tips, tankar och förslag.

Häng på ett bromsok på klingan.

Likström på motorlindningen.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Frekvensriktare med bromsmotstånd.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en lösning som var vanlig förr. Den fungerar bra. Det räcker med att koppla in likspänning på en av lindningarna.

Mikael_L
K Keld skrev:
Frekvensriktare med bromsmotstånd.
Nej, för dyrt och för skrymmande.

Hur hög spänning bromsar man med?
Kör man den dc spänning som ger max specad ström i lindningen?

1,3 gånger märkströmen brukar vara lagom bromsström på en asynkronmotor. Strömen justeras med spänningsnivån på likspänningen.
Strömen kan behöva justeras pga storleken på roterade massan men börja runt 1,3 ggr märkströmen...
Obs se till att ordinarie matning blockeras vid bromsning. .
Samt att bromsströmmen kopplas bort vid stillastående rotor

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi har köpt boxar från Tripus och monterat på snickerimaskiner, typ denna: Tripus El-mek AB

Om du ger dem uppgift om maskintyp samt uppgifter om motorn så får du en anpassad box. Sen fintrimmar man enkelt bromsstyrka och bromstid. Kravet är att maskinen skall stanna inom 10 sekunder efter att man har slagit av.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Min egen första idé var att sätta en mjukstartare till motorn.
Då kan jag ställa ramptid för både start och stopp.
Men sen kom jag på att mjukstartare inte brukar vara bra om det startas/stoppas frekvent, utan att det ofta ska vara flera minuter mellan varje start.
Men jag vet dock inte hur detta är i praktiken, utan bara i teorin. Denna motor startar ju utan last, och med minste möjliga startramp.

Går det inte bara byta motorn till en med broms?

Mikael_L
raveper raveper skrev:
Går det inte bara byta motorn till en med broms?
Tror inte det är speciellt lätt. Det är ju en speciell motor, inte en vanlig med vanliga mått osv.
Sen kanske för dyrt också. Jag söker nog en elektrisk lösning.

Är motorn en Y/D kopplad 400/690 V borde det gå att ” köra baklänges” Y-kopplat en kort stund.
Se upp så den inte snurrar baklänges bara.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror inte det är speciellt lätt. Det är ju en speciell motor, inte en vanlig med vanliga mått osv.
Sen kanske för dyrt också. Jag söker nog en elektrisk lösning.
Elektrisk lösning kommer att funka perfekt för radialarmsåg, där det bara är en lätt klinga som ska bromsas.

D Daniel 109 skrev:
Tydligen en vanlig metod att lägga på dc på 2 lindningar. Skulle kunna bli en simpel koppling med 3 effektdioder för att likrikta 3fas o sen en frånslagsflrdröjt relä satt på 30s eller nått. 2 kraftrelä också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.