Hej!
Vi har tagit bort en vägg och har ett "hål" där den har stått som behövs jämnas ut för att sedan kunna lägga golv över.
Det ser ut som följande:
Nu funderar jag såklart på bästa sätt att göra detta:
Vi har tagit bort en vägg och har ett "hål" där den har stått som behövs jämnas ut för att sedan kunna lägga golv över.
Det ser ut som följande:
- Det är flytspacklat på båda sidor om där väggen tidigare varit (under det ligger ett gammalt trägolv och ovanpå flytspacklet en plastmatta som vi ska riva bort)
- Det som är under där väggen har stått är trä
- Det blir viktigt att få det jämnt mot båda sidor av flytspacklet som redan ligger eftersom att det är tänkt att läggas trägolv över (Bjelins fiskbensparkett)
- Bild:
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Har läst på forumet att det är väldig skillnad på olika spacket (och att t.ex. Ardex K39 ska vara bra) - https://www.byggahus.se/forum/threads/flytspackling-skillnaden-pa-olika-spackel.392215/
- Vad är viktigt att tänka på i mitt fall ? Jag vill gärna slippa att flytspackla om hela utrymmet utan vill helst bara jämna till "hålet". Är det bara att rengöra, prima och hålla på flytspackel (t.ex. Ardex K39 eller nåt annat mer lämpligt för detta ändåmål?) samt använda en tandad bredspackel för att dra ut det med ?
Har du kollat hur de respektive spacklade ytorna på varsin sida av den fd väggen förhåller sig till varandra? Är de plana och i samma nivå?D Delta93 skrev:Hej!
Det ser ut som följande:
- Det är flytspacklat på båda sidor om där väggen tidigare varit (under det ligger ett gammalt trägolv och ovanpå flytspacklet en plastmatta som vi ska riva bort)
- Det som är under där väggen har stått är trä
- Det blir viktigt att få det jämnt mot båda sidor av flytspacklet som redan ligger eftersom att det är tänkt att läggas trägolv över (Bjelins fiskbensparkett)
- Bild:
- [bild]
- Har läst på forumet att det är väldig skillnad på olika spacket (och att t.ex. Ardex K39 ska vara bra) - [länk]
- Vad är viktigt att tänka på i mitt fall ? Jag vill gärna slippa att flytspackla om hela utrymmet utan vill helst bara jämna till "hålet". Är det bara att rengöra, prima och hålla på flytspackel (t.ex. Ardex K39 eller nåt annat mer lämpligt för detta ändåmål?) samt använda en tandad bredspackel för att dra ut det med ?
Har inte rivit upp hela mattan så kan inte säga exakt hur resten av golvet är men om jag tar ett vattenpass och ställer över hålet på flytspacklet som ligger så är det så gott som rakt mellan de två.K Kardan79 skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 045 inlägg
Vanligt hand spackel , dammsug, prima med rå primer med en pensel , sen hand spackla upp allt, ex weber 4040
Tack för tipset! Med rå-primer, menar du att man då kör t.ex. weber 4716 utan att spä med vatten ? Och sedan bara breda ut det med bredspackel och/eller rätskiva ? Antar att detta spackel är mer trögflytande än flytspackel så man behöver arbeta det med spackeln för att få det jämt ?R Rickard.lj skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 045 inlägg
Ja de stämmer de , utan vatten , ja de blir som vanligt spackel bara att de används på golv , hand spackel spade eller rätt skiva , men spade är nog lättaste för dig , kontrollera bara med skivaD Delta93 skrev:
Klicka här för att svara