Hej!

Sitter och försöker göra en ritning över ett trädäck som vi ska ha vid vår pool som vi håller på att bygga på en höjd bakom vårt hus, men ju mer man börjar fundera, desto mer inser man att det kräver lite planering för att lägga ut trallen på ett snyggt sätt.

Ta en titt på bifogad bild. Den visar trädäckets översta nivå, den som kommer gå runt lusthuset som ska byggas i anslutning till poolen. Jag hade tänkt lägga en fris på två brädor som synes på ritningen. Förutom frisen är ytterligare en trallbräda utritad för att visa riktningen på trallen. Men nu kommer problemen! I vilken ände jag än börjar så kommer det ju alltid bli problem någonstans med att få trallen att gå jämnt upp mellan frisen, såvida jag inte lägger trallen med mellanrum, men det har jag förstått är inte att rekommendera då trallen så småningom drar ihop sig ändå. Grunden till huset är redan byggd så de måtten är spikade. Övriga mått skulle jag kunna anpassa något för att få det hela att gå ihop, men kan man verkligen räkna sig till det så exakt? Jag tänker att bredden på brädorna kommer att variera lite. Måtten på däcket är ca 8x12m, så med 28x120mm trall så blir det ca 68 brädor. Krävs ju inte mycket fel per bräda för att det ska bli stora fel i slutänden. Ska man räkna på 120mm i snitt, eller vad brukar det bli? Jag har aldrig byggt trädäck tidigare så jag har ingen praktisk erfarenhet här. Visst skulle man kunna klyva vissa brädor men om man nu vill ha en ram, eller fris, runt hela, så kommer det ju se väldigt fult ut?

Hur hade ni lagt ut trallen med ovan givna förutsättningar?
 
  • Ritning av ett trädäck med markerad fris runt den övre nivån intill en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En idé kan ju klart vara att skippa ramen kring huset och bara ha längs ytterkanterna, det underlättar ju väsentligt... tänker bara högt =)
 
Ok, det här börjar bli en riktig monolog, men jag fortsätter min tänka-högt-serie. Jag skippar ramen runt huset enligt bifogad ny bild (ritade ut några trallbrädor runt husets framkant). Frågan återstår dock, vilken bredd ska jag räkna på trallbrädorna när jag lägger dem kloss intill varandra? 120mm? 122mm? Någon erfaren byggare som lagt många trädäck som vågar sig på en gissning om en 120mm trallbrädas riktiga snittbredd? Vill ju få ett jämt antal brädor från vänstersidan till högersidan, eller i alla fall så nära som möjligt.
 
  • Schematisk ritning av husgrund utan ram, markerade för trallbräders placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.