Hej! Har haft en hantverkare och en lärling som lagt en våtrumsmatta (förberedelse till tvättstuga) i min gamla farstu på 5 kvm. Först drog jag bort gamla golvet fram till spångolvet. sedan fixade jag tillsammans med rörmokaren golvbrunnen klart och la ut golvvärmeslingor som jag tror stack upp ca 7 mm. Innan dess primade jag färdigt. Rummet är 2x2,5 meter. Mattan är till utseendet uppvikt 5 cm mot väggen. I stora drag har hantverkaren gjort fall med flytspackel och lagt mattan. Ingenting på väggar. Före rot slutade fakturan på nästan 18000. Blir inte riktigt klok på fakturan. väldigt mycket olika poster med grejer som är svårt för en novis att se rimligheten i. Tex flytspackel 4625 ink moms. Pris för mattläggaren strax under 800 kr i timmen och lärling från gymnasiet 17-18 år 400 i timmen. (allt ink moms) Några småposter som uppvik av matta kostade 500 i timmen. Om jag fattat fakturan rätt har arbete varit 28,25 tim. Visste inte om att det va en lärling från gymnasiet som skulle komma. Han verkade inte kunna så mkt och heller gjorde så mkt. Han gick mest och frågade den andra killen om saker. insåg att han dessvärre inte tillförde "bygget" jättemkt. (dock en väldigt trevlig ung man). När hantverkarna gått skickade jag ett sms till ägaren att det va bäst om bara den erfarne skulle komma. Dagen efter va det bara den äldre som dök upp. Förklaringen va att han bara är med på måndagar. (inte mitt sms tydligen) Anlitade samma firma för 3 år sedan. Då gjorde en person ett helt badrum/toa. med golv spackling och väggar. Då tog mattläggaren 525 kr ink moms. Och transport 350 och nu 550. Timpriserna har dragit iväg rätt rejält. Funderade i dec 2020 på att kanske kakla samma rum och ägaren sa att hans kakel killar kostar 575 ink moms. Tänkte väl att mattläggaren tog ungefär detsamma. Är 800 kr i timmen rimligt på en mindre ort 6 mil från Göteborg? Bör man få reda på att det ska va en elev från gymnasiet som kommer? Han får ju sin praktik tack vare oss kunder och hans timpenning 400 kr ink moms för en 17 åring är det rimligt? Undrar även om ngn vet om arbetsgivaren får ersättning från skolan/kommunen för att "ta hand" om killen? Skulle va kul att höra om mina funderingar /tvivel är fel eller befogade. Resultatet blev bra kanske tilläggasVh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.