Jag har fått syllarna bytta på min lilla stuga. Nästan all syll är bytt samt en hel del under fönster.
Huset vilar på sex knutar, en i varje hörna och två mitt på.
Huset var tidigare panelat men jag skall inte ha någon panel i fortsättningen, tidigare satt det något som jag tror heter vattbräda längst ner mot grunden.
Hur gör jag nu?
Fråga 1
Grunden sticker utanför väggen på många ställen och det är frestande att klämma dit en plåt som avslutning då en träbit kanske ruttnar. Å andra sidan är det rätt stora överhäng på taket så det mesta vattnet kommer nerifrån (regn som skvätter från berget).
Fråga 2
Huset står på knutarna och däremellan har jag nu 5-10 cm till grundstenarna. Skall jag lämna en liten öppning och sätta igen resten med sten och kalkbruk eller hugga upp en rejäl öppning när jag har chamsen? (hela huset står på ett berg)
Huset vilar på sex knutar, en i varje hörna och två mitt på.
Huset var tidigare panelat men jag skall inte ha någon panel i fortsättningen, tidigare satt det något som jag tror heter vattbräda längst ner mot grunden.
Hur gör jag nu?
Fråga 1
Grunden sticker utanför väggen på många ställen och det är frestande att klämma dit en plåt som avslutning då en träbit kanske ruttnar. Å andra sidan är det rätt stora överhäng på taket så det mesta vattnet kommer nerifrån (regn som skvätter från berget).
Fråga 2
Huset står på knutarna och däremellan har jag nu 5-10 cm till grundstenarna. Skall jag lämna en liten öppning och sätta igen resten med sten och kalkbruk eller hugga upp en rejäl öppning när jag har chamsen? (hela huset står på ett berg)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har huset alltid stått där eller är det ditflyttat? Om det alltid har stått där så verkar de ju ha tänkt att det var ok med grunden som den är? Eftersom timret är rödfärgat och borde varit ytterskikt från början (inte klockrent säkert men nästan).
Men, att lämna det sådär verkar inte tillrådigt. Själv skulle jag aldrig lämna utskjutande grund så, trots takutsprång. Har sett alltför många exempel på hur det i alla fall blir vått där, för att det ofta regnar snett snarare än vertikalt. En vattbräda vore väl på sin plats då? Kanske också med en faluröd plåt?
Men, att lämna det sådär verkar inte tillrådigt. Själv skulle jag aldrig lämna utskjutande grund så, trots takutsprång. Har sett alltför många exempel på hur det i alla fall blir vått där, för att det ofta regnar snett snarare än vertikalt. En vattbräda vore väl på sin plats då? Kanske också med en faluröd plåt?
Vattbrädor är ett slitmaterial, som man regelbundet har bytt. Den har suttit där för att fylla en funktion. Alltså: Anbringa vattbräda igen!
Grunden måste ovillkorligen ha god ventilation. Den ska absolut inte vara helt luftät! Den ska dessutom vara möjlig att (i varje skrymsle) inspektera, varför man bör förse grundmuren med ett antal inspektionsluckor på lämpliga ställen.
Grunden måste ovillkorligen ha god ventilation. Den ska absolut inte vara helt luftät! Den ska dessutom vara möjlig att (i varje skrymsle) inspektera, varför man bör förse grundmuren med ett antal inspektionsluckor på lämpliga ställen.
Huset har stått på plats sedan sent 1700 tal.
Någon typ av vattbräda får det bli!
Någon som har bilder hur de kan se ut på timmerstomme?
Sedan försöker jag få in så många ventiler med galler som möjligt.
Någon typ av vattbräda får det bli!
Någon som har bilder hur de kan se ut på timmerstomme?
Sedan försöker jag få in så många ventiler med galler som möjligt.
Liknande trådar
-
Snygg avslutning vägg mot murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Köksrenovering- kaklat och undrar om avslutning mot väggar
Kök -
Avslutning mot tak/gavel vid pulpettak 5 grader
Stenhus -
Avslutning mot vägg vid dränering med isodrän/pordrän
Grund & Markarbeten -
Avslutning Glasbetong mot duschdörr - Tipps och idéer önskas!
Badrum