Hejsan allesammans!
Jag och min sambo har flyttat ett gammalt timmerhus från 1890-talet som vi är i full gång att bygga upp ute vid havet i utkanten av Örnsköldsvik.

Vi strävar efter att behålla den gamla stilen så långt det är möjligt och vi har använt oss av alla orginaltillbehör till huset så långt detta varit möjligt. Vi gör allt själva och resultatet hittils är vi väldigt nöjda med.

Jag skulle nu gärna vilja komma i kontakt med andra som håller på med liknande projekt för att utbyta ideér och erfarenheter.

Hör av er alla timmerhus fantaster så får vi dela våra tankar och erfarenheter. Vi kan lägga in bilder på vårt hus om det finns intresse, och det vore jätteroligt om ni också hade bilder på era projekt.

Vi hörs/Maria

Hej !

Jag och min man håller just nu på att timmra upp vårat timmerhus från 1891 utanför Umeå(vännäs), vi har flyttat det från Skellefteå

Det skulle vara jätteroligt att ha kontakt, skicka bilder kanske hjälpa varandra när det behövs. Kan vara lättare att dela problemen (för de kommer säkert ???) och kanske hjäpa varandra med lösningar m.m.

hör gärna av er
Kindblom

Hej!
Vad roligt! Det är ju inte långt mellan våra projekt.

Ja förr eller senare stöter man säkert på problem och då kan det vara bra att ha någon att fundera med.

Hur långt har ni hunnit på ert hus? Ska ni behålla huset i orginal osv?

/Maria

Hej! Kul med likasinnade!
Vi håller på att plocka ner vårt nu. Rätt jobbigt med bjälklagsfyllningen och tegelskorstenarna. Vi hade dessutom en igenmurad bakugn på 2x2 meter som var fylld med stora stenar!
Huset är byggt 1838, 15x7 meter i två plan. Vi har relativt mycket kvar av gammla golv, dörrar, fönster(fast i dåligt skick) mm.
Vi kommer att få väldigt mycket björknäver över från taket, ska man spara det och vad ska man isåfall ha det till? Känns lite onödigt att bara kasta bort den.

Hälsningar
Nybyggarn

hej igen

huset börjar timmras upp vilken dag som helst nu. vi har en timmerman som gör detta.

i övrigt ska vi försöka så gått det går att bevara allt som vi kan.

huset har varit obebott sen 1944 och har aldrig varit målat, indraget vatten eller el. så vi har ganska fria händer.
det som ska bli nytt blir förståss i "gammal" anda.

det största problemet som vi har idag är hur vi ska göra med golven,,,,se under tråden gamla golv.

under tiden nu så har vi byggt ett förråd och pannrum......vi har grävt kulvert emellan......för att slippa ha pannan inne i huset. vi ska värma huset med vattenburen värme /radiatorer....och har satsat på jordvärme.

ojoj det finns tusen saker att prata om........du känner möjligtvis ingen bra/billig snickare (kök) i övik.

hej hej / kindblom

hej igen

glömde att rekomendera en bok...........
boken heter....Byggnadsapotekets handbok- rakennusapte. skriven både på svenska o finska.

boken innehåller både reservdelar ....nya i gammal upplaga och lite matnyttig information.

jag beställde den från adlibris.se kostade 298 riksdaler.

mvh kindblom

Hej!

Vad roligt att prata med personer som är lika tokiga som vi ;).

Nybyggarn, jag skulle rekommendera dig att använda björknävern mot syllen på plattan när ni lägger första stockvarvet. På det sättet får ni användning av det och så får ni en tätare kontakt mellan första stockvarvet och plattan. Ni får sedan dreva för att få det helt tätt.

Kindblom, tack för tipset om boken, ska kolla upp det. Vad gäller kök så ska vi anlita en snickare i Ånge (sundsvall) som gör kök enligt beställning. Vi ska åka ner till honom framöver för att ta del av andra arbeten han gjort. Kan meddela er sedan. Vi känner ett par som köpt kök av honom och de är jättenöjda. Det finns ingen information på internet kring företaget tyvärr.

Det verkar som om vi kommit längst ;). Vi har satt upp huset förra sommaren och sedan dess har vi isolerat och brädslagit huset, satt in järnspis och kakelugnar, spikat innertak, byggt trapp av gammalt timmer, murat en murstock och skorsten som väger minst 30 ton, lagt tak, satt in fönster, lagt in golvåsar, satt in innerdörrar osv.

Jag hoppas vi kan höras löpande så vi får hjälpa varandra.

/Maria

tja.. jag har ett annat problem oxå..
Vårt hus, liggande timmer från 1909, är bara utsatt för "tillägg" på utsidan...
Alltså, det ser ut så här: Timmervägg från 1909, papp, brädfoder... och utanpå detta eternitskivor från femtiotalet... och utanpå detta brädor från sjuttiotalet...
frågan är : kan jag använda ursprunget? Alltså, pappen och det ursprungliga brädfodringen... den var målad med linoljefärg och tycks vara i toppen kondition...

Hej Zardoz!
Om du bedömer att de är i toppskick så ska du självklart använda den.

Vi har isolerat utvändigt och vi har reglat direkt på timmerväggen som också är liggande timmer, isolerat med en linisolering, sedan spikat papp på detta, läktat och spikat brädfodring på.

Vi har ingen gammal brädfodring då vårt hus stått ofordrat. Men vi har köpt av en som sågat själv, jättebra kvalitet.

Hoppas detta hjälpte dig något/Maria

marial skrev:
Det verkar som om vi kommit längst  ;). Vi har satt upp huset förra sommaren och sedan dess har vi isolerat och brädslagit huset, satt in järnspis och kakelugnar, spikat innertak, byggt trapp av gammalt timmer, murat en murstock och skorsten som väger minst 30 ton, lagt tak, satt in fönster, lagt in golvåsar, satt in innerdörrar osv.

/Maria
OJ vad avundsjuk jag blir, jag vill oxå ha ett sånt hus :(

Vårt hus är ju alldeles för nytt(1938 ) .Vore kul att se några bilder från huset.

Hej Gogu!
Ja ert hus är ju jättenytt ;D.

Vi tänkte försöka oss på att göra en hemsida med bilder och dagbok över vårt hus, men det är krångligare än man tror. Min bror pratade om att kanske lägga upp bilder på en sida där andra kan gå in och titta, men det var tydligen inte en hemsida. Jag kommer att meddela här på forumet den dag vi får ut bilderna. Då kan ni se hur hela arbetet har gått till och sedan kommer vi att lägga ut bilder vart eftersom vi bygger.

Det är otroligt kul att hålla på med det här och min sambo jobbar varje dag året runt för att få det precis som han vill ha det, och jag lovar det blir kanonbra. Man längtar så tills man får flytta in.

Ha det så bra, Maria

marial skrev:
Hej Gogu!
Ja ert hus är ju jättenytt ;D.

Vi tänkte försöka oss på att göra en hemsida med bilder och dagbok över vårt hus, men det är krångligare än man tror. Min bror pratade om att kanske lägga upp bilder på en sida där andra kan gå in och titta, men det var tydligen inte en hemsida. Jag kommer att meddela här på forumet den dag vi får ut bilderna. Då kan ni se hur hela arbetet har gått till och sedan kommer vi att lägga ut bilder vart eftersom vi bygger.

Det är otroligt kul att hålla på med det här och min sambo jobbar varje dag året runt för att få det precis som han vill ha det, och jag lovar det blir kanonbra. Man längtar så tills man får flytta in.

Ha det så bra, Maria
Hej Maria!

Ett tips annars om man inte vill skapa en hemsida är att skapa en blogg på tex http://www.blogger.com/start
Det är enklare än att göra en hemsida. Nackdelen är väl kanske att man inte får plats med så mycket bilder(om man betalar får man plats me mer).
Min sambo har en blogg tillsamans med några andra på http://renoveramera.blogspot.com/ där ser du ett exempel på hur det kan se ut.

lycka till med huset.
/Gogu

Tack Gogu!
Jag kollade in den bloggen som du rekomenderade, och fann att även msn har denna typen av tjänst. Så nu har jag påbörjat en sida om vårt husprojekt med information och bilder. Så fort jag lagt in bilderna kommer jag att ge dem som är intresserad adressen dit så ni kan se vårt hus och följa vårt arbete.

/Maria

Hej allesammans!
Jag har nu lagt upp en liten sida med bilder och information om vårt projekt. Om ni är nyfiken så finns den på

http://spaces.msn.com/members/husbygge/

Håll till godo, vi kommer att lägga in nya bilder vart eftersom. Kommentera gärna.

/Maria

Nämen hej!
Nu blir jag ju alldeles till mig och pirrig! Precis sånt folk jag vill prata med!
Har varit in här tidigare nån gång men glömt att detta forum fanns, då hette jag linneflicka men min profil fanns tydligen inte så nu gjorde jag en ny.
Maria så underbart det låter! Jag vill jättegärna se era bilder! Och att ni kommit så långt...vad skööönt. Sidan du gjort fungerade inte för mig idag, men skall kolla igen.
Och kindblom, byggnadsapotekets handbok är väldigt bra!

Jag som skriver bor i Finland. Vi har köpt en gammal timrad gård på 20x7 meter i fulla två våningar med loft. Vi har börjat riva invändigt och skall fortsätta i vinter då vi också skall göra väg till tomten hugga osv. Till våren planerar vi flytta stommen. Vi kommer att försöka göra allt själv. Min man har tillgång till grävmaskiner bilar o sånt vilket underlättar. Han kommer antagligen att sluta med sitt jobb till sommaren för att sen kunna satsa och bygga heltid på vårt hus. Jag älskar att vara med i byggandet och kommer att vara med så mycket jag hinner, vi har två små killar som också vill vara med nämligen...
Vi kommer att försöka hålla oss till den gamla stilen, dvs. linoljekittade fönster, linoljefärgsmålade interiörer, gamla golv, dörrar osv. inget plast i väggar och sånt!
Vi funderar mycket på värmesystem just nu inför bygglovet. Vad har ni valt? Vi funderar nu att det skulle bli bergsvärme med vattenburen värme i radiatorer. Eller luftkonvektorer i stället för radiatorer, ngn som vet nåt om såna? Ungefär som en radiator men har någon sorts cirkuleringsförmåga som gör att man bara behöver en per rum. Verkar bra. Därtill skulle vi elda en del i kakelugnar pga att huset är så stort.

Roligt att hitta denna tråd och ser framemot att diskutera allt med gamla gårdar! Skall försöka få in bilder någonstans vi också, har funderat på hemsida, men vem hinner med sånt när man skall flytta ett helt hus och planera och ha sig, så det där med blogg verkar ju bättre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.