Jag undrar vad timlönen är för en grävmaskinist. Anlitade en entreprenör som grävde ur grunden för en tillbyggnad, Han tog 600 kr/timma. Jag skulle gärna försöka använda ROT-avdraget och behöver då ha arbetskostnaden per timma. Entreprenören tyckte det var besvärligt med ROT avdraget så jag får själv försöka med avdraget innan året är slut,
 
Vanligast är nog att en maskinförare har ca 145 kr / tim. +/- 15 kr / tim beroende på var i landet det är och vilka andra förmåner som kan ingå.
 
  • Gilla
vigge01
  • Laddar…
Timkostanden ligger på ca 360 spänn exkl moms, sen debiterar man maskinen per timme mellan 3 o 1200 beroende på storlek på leksaken.
 
Vi grävde för grund och garage i somras. De extra markarbeten som inte ingick gick på 720:- ex.moms för maskin och förare med en grävare modell Volvo EC210B lc en hyffsat stor maskin. Som tur var var det bara lite extyra som behövdes ca 2000:- inklusive fylle:)

Grymt duktig och trevlig grävmaskinist var det åxå
 
725 kr/timme betalar jag för förare med en mellanstor grävmaskin
 
Nyckelmossen skrev:
Vanligast är nog att en maskinförare har ca 145 kr / tim. +/- 15 kr / tim beroende på var i landet det är och vilka andra förmåner som kan ingå.
Nyckelmossen svarar ju på din rubrik i ämnet, dvs grävmaskinistens LÖN, MEN det här handlar om något helt annat. Den faktiskat kostnaden för en maskinist och den varierar någonstans mellan 3-400 kr + moms. Men det ska ju din entreprenör kunna svara på!
 
Redigerat:
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Tigersågen skrev:
Jag undrar vad timlönen är för en grävmaskinist. Anlitade en entreprenör som grävde ur grunden för en tillbyggnad, Han tog 600 kr/timma. Jag skulle gärna försöka använda ROT-avdraget och behöver då ha arbetskostnaden per timma. Entreprenören tyckte det var besvärligt med ROT avdraget så jag får själv försöka med avdraget innan året är slut,
Som entreprenör håller jag med din entrep om att det är krångligt och bökigt, MEN om jag inte är beredd att "böka" med rot-avdraget skulle jag inte heller ta på mig rot-jobb!

Dessutom ska ju rot-avdraget göras direkt på fakturan sedan Juni-09, sedan ansöker entreprenören om resterande belopp.

Tycker du ska be honom fixa det hela!

Lycka till
 
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
D
Det kanske inte var klartgjort från början att det skulle vara ett ROT-jobb? Sedan kan beställaren ansöka om ROT-avdrag själv för arbeten Juli-Dec 2009 via deklarationen.
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
ridax skrev:
Det kanske inte var klartgjort från början att det skulle vara ett ROT-jobb? Sedan kan beställaren ansöka om ROT-avdrag själv för arbeten Juli-Dec 2009 via deklarationen.
Så sant, så sant, men en seriös företagare borde i så fall redan i förväg annonsera att man inte utför rot-jobb eller befattar sig med merjobbet av rot-jobb =) Men han måste ju kunna tala om vad hans maskinist kostar per timme i alla fall.
 
ridax skrev:
Det kanske inte var klartgjort från början att det skulle vara ett ROT-jobb? Sedan kan beställaren ansöka om ROT-avdrag själv för arbeten Juli-Dec 2009 via deklarationen.
Exakt så var det från början. Sedan när jag ringde honom tyckte han att det var grävmaskinen själv som stod för allt. Men nu vet jag ungefär vad jag ska yrka på när jag lämnar in deklarationen. Kommer att försöka utnyttja övergångsbestämmelsen eftersom jag betalade fakturan i december och har ett preciserat kvitto, där det står utförda arbeten med grävmaskin och lastbil totalt 19 timmar a' 600 kronor.
Tack alla som svarat.
 
Lastbilstimmarna får du inte göra ROTavdrag för vad jag förstått då det är en transporttjänst.
Grävmaskintimmarna gör du avdrag för hela summan, dvs gubbe och maskin. Du ska inte bry dig om att han har en maskin som arbetsredskap.
Det är ungefär att som att fråga en fasadrengörare hur mycket han kostar och hur mycket skylift / högtryckstvätt kostar per timme.
 
jag är ingen expert på ROT men har för mig att jag läst nånstans att ROT-avdraget gäller inte "stora maskiner". tror inte heller det gäller uppförande av ny byggnad, men jag kan ha fel så klart....
 
Du kan ju inte gärna chansa själv vad arbetskostnaden är. Står det inte specificerat på fakturan måste du be honom skicka en ny där det gör de!
 
När vi hade en grävare hos oss så betalade vi 750:- + moms för grävaren. Den tid killen arbetade utanför sin maskin hade han angett 360:- + moms trots att maskinen bara stod så det var i vårt fall kostnaden för bara föraren. Vi kan inte göra ROT-avdrag och jag blev positivt överaskad att han bara tog timlön för sig själv när han inte satt i maskinend^_^b
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Hejda er nu!! Några saker...

Som egenföretagare i branchen i ett litet samhälle är jag väldigt mån om att allt blir riktigt för mina kunder och för mig, jag kan jag lova att jag suttit otaliga timmar i telefonen med skatteverket sedan rot-arbetena började, anser att jag har väldigt bra koll på läget, sååå...

"Grävmaskintimmarna gör du avdrag för hela summan, dvs gubbe och maskin. Du ska inte bry dig om att han har en maskin som arbetsredskap"
Detta är helt fel!! Endast avdrag för maskinföraren, i mina fakturor jag skickar till mina kunder måste jag splitta maskinkostnader och förarkostnader! Det ÄR det som gäller allt annat är felaktigt!

"lastbil totalt 19 timmar a' 600 kronor."
Går ej att göra avdrag för!

"jag är ingen expert på ROT men har för mig att jag läst nånstans att ROT-avdraget gäller inte "stora maskiner". tror inte heller det gäller uppförande av ny byggnad, men jag kan ha fel så klart"
Storleken har ingen betydelse:p Det handlar om vilket typ av jobb som utförs! Jobben som kan ge rot-avdrag är väldigt få när det kommer till entreprenadmaskiner, husgrundsdräneringar och enskilda avlopp. Arbetet med maskinen måste vara kopplat till en förbättring av den befintliga byggnaden. Arbeten så som schakt för utbyggnader, trädgårdsplanering, stensättning m.m. innefattas ej av rot!

"Du kan ju inte gärna chansa själv vad arbetskostnaden är. Står det inte specificerat på fakturan måste du be honom skicka en ny där det gör de!"
Håller fullständigt med!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.