Har en äldre VVB av märket CTC, 300 liter.
400v 2fas

För att spara på elkostnader skulle jag vilja att den endast värmer på natten då elpriset generellt är mycket lägre då (har timpris)

Har ni några tips på timer/tidsrelä?
Gissar att det blir en fast installation vid elcentralen

Totte_S
I princip funkar vilket tidrelä som helst om du låter det styra en kontaktor så att lasten ligger över den och inte över tidreläet.
Det kan finnas anledning att välja något specifikt relä beroende på dina förutsättningar och önskemål.
Jag hade tex redan ett antal plejdpuckar i huset och satte därför en sådan på en kontaktor. Det var användbart i julas då vattenförbrukningen var så hög att vi behövde normal drift. jag har enklare att nå mobilen och programmera om än att krypa ner till min vvb.

Installationen kan göras vid centralen eller vid vvb, vilket man väljer beror på förutsättningarna.

Totte_S Totte_S skrev:
I princip funkar vilket tidrelä som helst om du låter det styra en kontaktor så att lasten ligger över den och inte över tidreläet.
Det kan finnas anledning att välja något specifikt relä beroende på dina förutsättningar och önskemål.
Jag hade tex redan ett antal plejdpuckar i huset och satte därför en sådan på en kontaktor. Det var användbart i julas då vattenförbrukningen var så hög att vi behövde normal drift. jag har enklare att nå mobilen och programmera om än att krypa ner till min vvb.

Installationen kan göras vid centralen eller vid vvb, vilket man väljer beror på förutsättningarna.
Tack för input. Har du förslag på specifik produkt? Jag har googlat en del men har svårt att hitta något vettigt hos de stora ÅF

snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
[länk]
Ev. behöver du en normkapsling också
Tack! Kul med smarta grejer oxå. Ska läsa på lite mer.

Om man bara vill ha ett enkelt tidsur, finns det sådana oxå?

Ja vanliga kopplingsur finns det gott om fortfarande om man föredrar det.
Finns nog på de flesta byggvaruhus, Biltema, Kjell & CO m.fl.

K kungcoopa skrev:
Tack! Kul med smarta grejer oxå. Ska läsa på lite mer.

Om man bara vill ha ett enkelt tidsur, finns det sådana oxå?
Ja, men gå inte den vägen. Jag skulle rekommendera en enklare hemautomatisering. Plejd är ett alternativ, men jag hade börjat med en enkel ZigBee-lösning, exempelvis SmartThings. Jag har SmartThings och har en styrning från mobilerna och en magnetisk knapp som sitter på kylskåpet så att familjen kan slå på extra varmvatten om de känner att det behövs.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men gå inte den vägen. Jag skulle rekommendera en enklare hemautomatisering. Plejd är ett alternativ, men jag hade börjat med en enkel ZigBee-lösning, exempelvis SmartThings. Jag har SmartThings och har en styrning från mobilerna och en magnetisk knapp som sitter på kylskåpet så att familjen kan slå på extra varmvatten om de känner att det behövs.
Jovisst är det en enkel lösning men jag ställer mig mycket frågande kring hur risken för Legionella hanteras?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/
Sen utan att ha mätt i sommarstugan, så hur mycket drar egentligen en välisolerad beredare utan varmvattenuttag, måste vara mindre mängder el. Hursomhelst så gör man en styrning så måste hänsyn tas till Legionella och styrning utifrån risken.
Diagram som visar rekommenderade vattentemperaturer för att förhindra bakterietillväxt och säkerställa hygien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst är det en enkel lösning men jag ställer mig mycket frågande kring hur risken för Legionella hanteras?
[länk]
Sen utan att ha mätt i sommarstugan, så hur mycket drar egentligen en välisolerad beredare utan uttag, måste vara mindre mängder el. Hursomhelst så gör man en styrning så måste hänsyn tas till Legionella och styrning utifrån risken.
[bild]
Legionella är inget problem om man bara värmer vattnet ordentligt varje natt. Legionella utvecklas främst i vattenledningar som knappt används. Har man över 50 grader på varmvattnet en gång per dygn och spolar lite i ledningarna varje dag så är det ingen fara alls.

Att sänka temperaturen på varmvattnet är dock en dålig lösning. Höj istället varmvattnet närmare 60 grader och värm bara på natten. Det är billigare och löser effektivt alla potentiella bekymmer med legionella.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Legionella är inget problem om man bara värmer vattnet ordentligt varje natt. Legionella utvecklas främst i vattenledningar som knappt används. Har man över 50 grader på varmvattnet en gång per dygn och spolar lite i ledningarna varje dag så är det ingen fara alls.

Att sänka temperaturen på varmvattnet är dock en dålig lösning. Höj istället varmvattnet närmare 60 grader och värm bara på natten. Det är billigare och löser effektivt alla potentiella bekymmer med legionella.
Jo och då blir det rätt och TS ville ju värma nattetid.
Legionellafallen har ju ökat och man måste ju ha koll på vad man gör.
https://www.tv4.se/artikel/20nTDP9A...asmitta-oekar-kraftigt-flera-utbrott-i-landet

P paralun skrev:
Jo och då blir det rätt och TS ville ju värma nattetid.
Legionellafallen har ju ökat och man måste ju ha koll på vad man gör.
[länk]
Så är det, men egentligen räcker det att man värmer ordentligt varannan till var tredje vecka. Man skall aldrig sänka topptemperaturen, i övrigt kan man prova sig fram.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så är det, men egentligen räcker det att man värmer ordentligt varannan till var tredje vecka. Man skall aldrig sänka topptemperaturen, i övrigt kan man prova sig fram.
Jo men det förefaller vara många som ser en enkel lösning med just varmvattenberedaren och både styr men även sänker temperaturen i beredaren och då är det inte bra och man riskerar just Legionella.

Jag tror det ger mer att alla i ett hushåll är medveten om vad varmvattnet kostar, duschtid är väl det första man ska diskutera sedan tex rinnande varmvatten i en köksvasken osv...
Sen blev jag förvånad över vad en dusch egentligen förbrukar när jag fick igång mätaröverföring förra året.
Linjediagram som visar energiförbrukning över tid, stor ökning runt kl. 8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det förefaller vara många som ser en enkel lösning med just varmvattenberedaren och både styr men även sänker temperaturen i beredaren
[bild]
Varför skulle man sänka temperaturen om man styr uppvärmningen? Det är väl snarare vettigare att höja så att man buffrar upp varmvatten under dom billiga timmarna?

• Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
LevaLivet LevaLivet skrev:
Varför skulle man sänka temperaturen om man styr uppvärmningen? Det är väl snarare vettigare att höja så att man buffrar upp varmvatten under dom billiga timmarna?
Jo eftersom Leginellafallen ökar just nu så förefaller det vara de som inte har koll på vad de håller på med.
https://www.tv4.se/artikel/20nTDP9A...asmitta-oekar-kraftigt-flera-utbrott-i-landet
Och jovisst är det som du skriver men det förefaller även vara de som sänker grundtemperaturen i beredaren utan att inse risken.

E
P paralun skrev:
Jo eftersom Leginellafallen ökar just nu så förefaller det vara de som inte har koll på vad de håller på med.
[länk]
Och jovisst är det som du skriver men det förefaller även vara de som sänker grundtemperaturen i beredaren utan att inse risken.
Husägare idag saknar kunskap. Reser på semester utan att vidta förespråkade åtgärder exempelvis. Tobber får styra mycket idag.

Denna legionella skapas så snabbt som du kan knäppa med fingret. Så du måste vidta åtgärder i princip dagligen för att undvika detta. Kallas även Legionörs sjukan.
Och det är inget trevligt.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.