6 186 läst · 16 svar
6k läst
16 svar
Tillverkare av utomhusfärg
Sida 1 av 2
Bra fråga; jag kan inte svara på den men hakar på din tråd med en fråga till;
Vilken typ av färg ska man använda? ???
Vill ju att färgen ska hålla/sitta i många år.
Min pappa snackar om någon i Sverige förbjuden utomhusfärg som tydligen är kanon enl honom... 8)
Kanske inte den bästa för miljön då kan jag ana... :-/
Men man kan ju inte få allt ;D
Frågan är ju om det man gillar är det bästa för huset... ??? Vi har funderat på en lasyrfärg för att se träets struktur genom färgen, men frågan är om det är sämre/bättre än ex en täckfärg??
Är man medlem i Villa Ägarna får man 20% rabatt på Flügger Färg, därför var jag lite nyfiken på om man bör välja någon speciell tillverkare eller ej.... Ingen som vet?
Är man medlem i Villa Ägarna får man 20% rabatt på Flügger Färg, därför var jag lite nyfiken på om man bör välja någon speciell tillverkare eller ej.... Ingen som vet?
Alcro front V, fick jag tips på... om den är bra eller dålig vet jag inte, men har nära bekanta som har jobbat på alcro så dom borde veta, eftersom båda har slutat så har dom ingen anledning att höja dagskassan heller
. lätta att måla var den i alla fall, färgen har överlevt första vintern... Viktigt är att grunda med med grundfärg och helst oxå olja "underkanterna" på panelen, Man ska komma ihåg att grundarbetet KAN man bara gör en gång.
Jag har just beställt målning av mitt nya hus. Vår målarmästare menar att Alcros Front V och Nordsjös Tinova VX, vilka försäljarna ju gör mycket reklam för, egentligen är en sorts så kallade plastfärger och han ville inte rekommendera dem.
Vi målade med Jotun oljetäcklasyr Demidekk förra våren, detta på rekommendation. Strax efter var det en test, som vi tror var i DN, där den fick sämsta betyg. I alla fall vad det gällde angrepp av mossa/alger. Lite surt!!
Dock har vi ännu inte sett något, men det tar väl lite längre tid...
Dock har vi ännu inte sett något, men det tar väl lite längre tid...
Lilla_vargen: Alcros Front V är INTE en så kallad plastfärg, det är en oljetäcklasyr som är vattenlöslig. Vilket betyder att det är vattnet som dunstar och inte lacknafta som i vanliga alkydoljefärger(mer miljövänlig alltså), men när det väl torkar fungerar den som en vanlig oljefärg.
Jag förstår inte vad han har emot så kallad plastfärg eftersom det är det mest kulörbeständiga färgen om man gör på rätt sätt!!
Jag har jobbat som målare förrut och arbetar nu i färghandel(vilket märke har ni väl redan förstått).
När jag börgade sälja färg så fick jag en helt annan insyn om vad det var för skillnad på de olika färgerna som jag inte kunde när jag jobbade som målare.
Varför rekomenderande han inte dessa färger??
/Jennie
Jag förstår inte vad han har emot så kallad plastfärg eftersom det är det mest kulörbeständiga färgen om man gör på rätt sätt!!
Jag har jobbat som målare förrut och arbetar nu i färghandel(vilket märke har ni väl redan förstått).
När jag börgade sälja färg så fick jag en helt annan insyn om vad det var för skillnad på de olika färgerna som jag inte kunde när jag jobbade som målare.
Varför rekomenderande han inte dessa färger??
/Jennie
Det är ju något test på gång i Sverige när de testar en rad färger och deras mögelhärdighet mm. Kommer inte riktigt ihåg var jag läst om det men jag tror att det var i Göteborgsposten. Testet skulle pågå i flera år till, men man hade redan sett några färger som fallerat. Så det kan vara värt att kolla upp!
Jag har hört från flera håll att man kan tillsätta det som färgtillverkarna tagit bort direkt i färgen själv. Jag tror att det är antimögelmedel. Är det någon som har testat, dessutom vilket fabrikat och hur mycket?
Färgbutiken sade att de hade gjort detta innan, men att det kan bli färgskiftningar.
Vi har börjat att olja ändträet och skall grundmåla 1 gång, samt har tänkt att måla med Alcros V-front 2 gånger.
Är det någon som vet eller har testat?
Färgbutiken sade att de hade gjort detta innan, men att det kan bli färgskiftningar.
Vi har börjat att olja ändträet och skall grundmåla 1 gång, samt har tänkt att måla med Alcros V-front 2 gånger.
Är det någon som vet eller har testat?