Hej! Bor i hus från 20-talet och ska bygga ut. Ska köpa ett dussintal fönster och dörrar. Söker ett snickeri (snarare än "fabrik") som gör fönster i gammal stil med gediget kärnfuru och målar med linolja. Ska ha äkta kittad, genomgående glasdelande spröjs osv.

Har ni några rekommendationer? Var påväg att välja Allmogesnickerier, men läste ett 10-tal trådar från 2006-2013 med mardrömsliknande historier. Har någon bättre erfarenheter från dem på 2020-talet? Vilka andra fönstertillverkare/snickerier kan någon rekommendera? Vill alltså förtydliga att det ska vara "äkta" gamla fönster - genomgående spröjs, kittning, kärnfuru, linolja osv.

(Och jag kan direkt säga att jag avböjer alla kommentarer om att köpa PVC eller aluminiumfönster, jag har ett hus i gammal stil - och så ska det förbli. Ska bygga ut med grangolv, allmogelister osv - och vill därför ha "gamla" fönster. Tänker därför inte ens fundera på fönster från Elit, SP, Mockfjärds eller dylika fabriker).
 
Redigerat:
Åsa Lund
Har sett att det finns några som heter Scandinavian Window craft. De verkar göra precis sådana fönster som du söker
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Har du kollat med RM fönster ? Dom har kittad utsida vet jag samt en bra leverantör av fönster.
Sen finns ju även Vinäsfönster också som också sysslar med äldre fönster.
 
Redigerat:
Vi har också ett gammalt hus och har varit nogranna när vi letat leverantörer. Vi köpte en altandubbeldörr från RM-fönster för nästan 15 år sedan och är väldigt nöjda med den (sen är det bara att hoppas att de är lika bra idag). Vi har även bytt ytterdörr och den nya kom från https://snickargladje.com/ där var det lite mer special med udda mått och överljus - resultatet blev superbra. Tror att de gör fönster också.
 
Kolla med Vinäsfönster vad de kan göra för er. Jag tror de löser det ni behöver göra och vill ha.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.