Jag har planer på att sätta upp en bänkskiva i 28mm furu på vardera sidor av en kap/gersåg, ca 250cm vardera.

Ytan under bänkskivan hade jag behövt till förvaring av virke. Därför hade jag behövt lösa detta utan ben till bänkskivan.

Tror ni att man hade kunnat bygga konsoler av 45x95 och 15mm plywood som klarar vikten av bänkskivan plus vikten av en tung planka?!

Eller är detta önsketänkande?

Bifogar bild på konsolen jag har tänkt mig.

• Person håller en träkonstruktion i verkstaden, tänkt som stödkonsol för bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart det håller. Det är snarare frågan hur du fäster regeln i väggen. Fästet borde sitta rätt högt upp mella trekanterna.

Tänkte tre fästpunkter varav en långt där uppe ja.
Någon typ av fasadplugg på ca 10x160, väggen är av lecablock.

Hur många konsoler tror du/ni? Bänkskiva direkt på konsolerna, eller kanske en längsgående regel mellan konsol och bänkskiva?

Det beror på hur många konsoler du kan acceptera. Det blir nog stadigare om du kan sätta en bit mellan de fria kanterna på plywooden också.

• Gilla
olabjörk
  • Laddar…
Ta två fästpunkter där uppe, bra nylonplugg, franska träskruv.
Är du rädd för svaj: lägg några 2x3 tum reglar på högkant.

• Gilla
olabjörk
  • Laddar…
G Guson skrev:
Det beror på hur många konsoler du kan acceptera. Det blir nog stadigare om du kan sätta en bit mellan de fria kanterna på plywooden också.
Helst inte mer än 5st på 250cm...

Längsgående reglar är mitt tips. Sätt inte konsolerna vid ändarna på skivorna, det är oekonomiskt hållfasthetsmässigt. Här är inte hållfastheten prio men stumhet hos en arbetsyta är värdefull. Mitt skrivbord är tillfälligtvis av ca 25 mm massivt trä, 2 meter mellan benen. Det har tre 45 mm reglar under sig på längden med sammanlagd bredd ca 220 mm.

O olabjörk skrev:
Helst inte mer än 5st på 250cm...
Vad räknar du med för belastning? På 250 cm skulle jag spontant säga två eller tre.

G Guson skrev:
Vad räknar du med för belastning? På 250 cm skulle jag spontant säga två eller tre.
Det tyngsta lär bli ek på ungefär 50x400 som täcker nästan hela längden på 5m. Så det blir ju tungt. Men denna belastning kommer inte hända så hemskt ofta, den måste ju dock klara av det.

Men du tror att tre konsoler och en längsgående 45x95 mellan bänkskiva och konsoler räcker.
Fästpunkter främst långt upp.
De yttre konsolerna en bit från ytterkanten. Typ 30-40cm in?

En sån ekstock väger mindre än 100 kg, det är inte mycket per konsol (bänkens egenvikt tillkommer förstås). Jag tror varje konsol klarar 100 kg om du har bra fästpunkter i överkant. "Bakbenet" kan väl gå ner till golvet också och stödja där? Om det är viktigt för dig att skivan närmast sågen håller höjden bra kan det vara nödvändigt med en konsol på varje sida sågen närmare kanten men i ytteränden skulle jag tänka mig att sätta första 50 cm från kanten förutsatt att du har reglar under skivan som nämnts tidigare.

• Gilla
olabjörk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.