6 470 läst · 2 svar
6k läst
2 svar
Tillverka dörrkarmar. Problem med överhandsfräs
Jag har sex gamla spegeldörrar varav bara två har dörrkarm. Jag ska nytillverka fyra dörrkarmar i samma stil, se bild. Men fick problem då jag skulle fräsa urtaget för dörrbladet.
Material
- Vanligt regelvirke 45x120 som jag har legat och torkat, allt är rakt och fint.
Verktyg
- Överhandsfräs, 8 mm fäste.
- Radiefräs 10 mm
- Cylinderfräsar 8, 12, 16, 18 mm finns att tillgå.
Arbetsgång
- Fräste först radien på 10 mm. Gick utmärkt.
- När jag skulle fräsa urtaget för dörrbladet satte jag i en 16 mm cylinderfräs, fräsdjup 13 mm, fräsbredd ca 8 mm (fräsen ansatt som alternativ A på bilden). Det gick bra ca 1 meter, sedan vibrerade fräsen ned lite och började skära djupare och djupare... Plötsligt lossnade frässtålet. Prövade igen, var noga med att dra åt frässtålet. Men ingen förbättring. Det verkar som att fräsen går mycket tungt då det kommer kvistar, vid kvist kan fräsen ha slirat lite i infästningen och skär sedan djupare för varje kvist.
Lösningsalternativ som jag klurat på
- Ska jag använda så liten diameter som möljigt för att fräsen inte ska slira i infästningen? (Mindre moment på mindre diameter)
- Är det min överhandsfräs som är kass? (Jula grunka för 700 kronor)
- Ska jag anlita ett snickeri som har riktiga grejjer?
- Köpa färdiga karmar. Men då blir inte de lika snygga och breda som orginalet.
- Ska jag ansätta fräsen enligt alternativ B på bilden?
- Blir det enklare om jag köper ett fräsbord till min överhandsfräs?
Material
- Vanligt regelvirke 45x120 som jag har legat och torkat, allt är rakt och fint.
Verktyg
- Överhandsfräs, 8 mm fäste.
- Radiefräs 10 mm
- Cylinderfräsar 8, 12, 16, 18 mm finns att tillgå.
Arbetsgång
- Fräste först radien på 10 mm. Gick utmärkt.
- När jag skulle fräsa urtaget för dörrbladet satte jag i en 16 mm cylinderfräs, fräsdjup 13 mm, fräsbredd ca 8 mm (fräsen ansatt som alternativ A på bilden). Det gick bra ca 1 meter, sedan vibrerade fräsen ned lite och började skära djupare och djupare... Plötsligt lossnade frässtålet. Prövade igen, var noga med att dra åt frässtålet. Men ingen förbättring. Det verkar som att fräsen går mycket tungt då det kommer kvistar, vid kvist kan fräsen ha slirat lite i infästningen och skär sedan djupare för varje kvist.
Lösningsalternativ som jag klurat på
- Ska jag använda så liten diameter som möljigt för att fräsen inte ska slira i infästningen? (Mindre moment på mindre diameter)
- Är det min överhandsfräs som är kass? (Jula grunka för 700 kronor)
- Ska jag anlita ett snickeri som har riktiga grejjer?
- Köpa färdiga karmar. Men då blir inte de lika snygga och breda som orginalet.
- Ska jag ansätta fräsen enligt alternativ B på bilden?
- Blir det enklare om jag köper ett fräsbord till min överhandsfräs?
En billig fräs har normalt en nackdel i precision, det vill säga kan röra sig lite i olika rikntingar, samt kan vara lite klen. Det kan man ofta kompensera med fräsar med styrlager och undvika de strösta dimensionerna. Ett fräsbord är bra till mycket, men en del saker görs bättre utan fräsbord. Så jag tror inte det är din billiga fräs som är problemet, inte bristen på fräsbord heller.Valbobygge skrev:Jag har sex gamla spegeldörrar varav bara två har dörrkarm. Jag ska nytillverka fyra dörrkarmar i samma stil, se bild. Men fick problem då jag skulle fräsa urtaget för dörrbladet.
Material
- Vanligt regelvirke 45x120 som jag har legat och torkat, allt är rakt och fint.
Verktyg
- Överhandsfräs, 8 mm fäste.
- Radiefräs 10 mm
- Cylinderfräsar 8, 12, 16, 18 mm finns att tillgå.
Arbetsgång
- Fräste först radien på 10 mm. Gick utmärkt.
- När jag skulle fräsa urtaget för dörrbladet satte jag i en 16 mm cylinderfräs, fräsdjup 13 mm, fräsbredd ca 8 mm (fräsen ansatt som alternativ A på bilden). Det gick bra ca 1 meter, sedan vibrerade fräsen ned lite och började skära djupare och djupare... Plötsligt lossnade frässtålet. Prövade igen, var noga med att dra åt frässtålet. Men ingen förbättring. Det verkar som att fräsen går mycket tungt då det kommer kvistar, vid kvist kan fräsen ha slirat lite i infästningen och skär sedan djupare för varje kvist.
Lösningsalternativ som jag klurat på
- Ska jag använda så liten diameter som möljigt för att fräsen inte ska slira i infästningen? (Mindre moment på mindre diameter)
- Är det min överhandsfräs som är kass? (Jula grunka för 700 kronor)
- Ska jag anlita ett snickeri som har riktiga grejjer?
- Köpa färdiga karmar. Men då blir inte de lika snygga och breda som orginalet.
- Ska jag ansätta fräsen enligt alternativ B på bilden?
- Blir det enklare om jag köper ett fräsbord till min överhandsfräs?
Min gissning: Du försöker fräsa för mcket på en gång. Prova att ta runt 4 millimeter trä i taget (gissar din fräs kan ställas på ett fräsdjup och att det finns några vridbara distanser. Ställ till exempel dem så det skiljer 4 millimeter per hack.
Ju mindre diameter, dess mindre hastighet på skäret, och dess mindre moment på fräsen. Men när du går under säg 8 millimeter börjar fräsen bli klen. 16 millimeter bör vara ok, 12-16 brukar vara rätt lagom.
--- Mats ---
Jag håller också på att göra karmar till fönster och dörrar. Jag sågar bort det mesta av materialet i en bordssåg och fräser bara ca 1-2 mm med fräsen i ett fräsbord med fräsen enligt alt. B. Det går nog att såga och fräsa utan bord men är lite krångligare. Jag tror nog också att fräsen lossnade p.g.a för stor matning
Liknande trådar
-
Problem med målning av Solid elements fönster från bauhaus
Fönster & Dörrar -
HJÄLP! Fuktproblem och förbättra dålig ventilation (självdrag)!
Ventilation -
Kvistgenomslag på billigare dörrkarmar. Är det ett problem i praktiken.
Fönster & Dörrar -
Problem med järnfilter vem är tillverkare?
Vatten & Avlopp -
Vilken vitvarutillverkare har mest problemfri service?
Vitvaror