Jag och mina sambo har nyligen flyttat till hus, så ganska mycket är fortfarande nytt för oss här. När jag var uppe och kollade på vinden sw noterade jag att det verkar vara viss tillväxt av mögel på masoniten i kallvinden, men bara på något enstaka ställe, och bara nära där taket fäster mot takstolarna. Det var inget varken vi eller besiktningsmannen såg under besiktningen i början av augusti, det vi såg då var bara lite fuktrosor på ett par ställen på masoniten.

Med tanke på det varit rätt fuktigt senast tiden har i Lund så bör detta vara något relativt nytt, eller något som främst syns vinterhalvåret. Jag hörde mig för lite, och det verkar som att fukten tränger in utifrån, så rimligen bör jag se över hur det ser ut under takpannorna så det inte ligger skräp där.

Det är inte jättemycket mossa på taket, men litegrann, så planen var att ta mig upp efter vintern och tvätta rent. Så min fråga är: Är det något mer jag kan/bör göra åt detta? Hur brådis är det att agera på sån här tillväxt? Vill ju inte att det blir värre, och vill ju helst råda bot på det problemet.

Tack på förhand

• Mögel på masonit i kallvind vid takstol, tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögeltillväxt på brun masonit vid takstol på vind, med metallbeslag synligt.
    Skapa konto
  • Mögeltillväxt på masonit nära takstolarna på en vind.
    Skapa konto
  • Mögel på masonit i kallvind nära takstol, synligt mögel på några ställen.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.