1 220 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Tilluftskanalen med frikyla på vind, i eller ovan isolering?
Hej!
Står inför att dra ventilationsrör på vinden och har ett dilemma med tilluften och frikylan jag kör i den.
Det handlar om en påbyggnad så har möjligheten att göra det rätt från början. FTX och frikyla från bergvärmen är befintlig. Rören i huset är isolerade med armaflex och kommer upp på vinden för att därifrån förse tre sovrum med tilluft. Jag vill inte dra dessa innanför klimatskalet av estetiska och praktiska skäl (dämpare osv) även om det hade löst just detta problemet.
På vinden ligger än så länge endast ett lager isolering, 175 stenull. Det ska på ytterligare 175+50. Min första tanke var att dra en kondensiolerad strumpa på kanalen och lägga den mellan lagren isolering med möjligen en extra skiva där rören går.
Detta gör ju dock att kondenskyddet hamnar långt in i förhållande till isoleringen utanför. Med risk att kondenskyddet i sig inte är varmt nog och därför kan orsaka kondens?
Är det då bättre att jag drar upp rören ovanför isoleringen helt och isolerar dom med 50+50 eller liknande, samt kondensskyddar med alufolie?
Tilluften kommer väl som lägst hålla 10-12 grader.
Vet att det finns mycket skrivet om detta men hittar inget som helt passar mitt problem.
Vad tror ni?
Tack för hjälpen!
Står inför att dra ventilationsrör på vinden och har ett dilemma med tilluften och frikylan jag kör i den.
Det handlar om en påbyggnad så har möjligheten att göra det rätt från början. FTX och frikyla från bergvärmen är befintlig. Rören i huset är isolerade med armaflex och kommer upp på vinden för att därifrån förse tre sovrum med tilluft. Jag vill inte dra dessa innanför klimatskalet av estetiska och praktiska skäl (dämpare osv) även om det hade löst just detta problemet.
På vinden ligger än så länge endast ett lager isolering, 175 stenull. Det ska på ytterligare 175+50. Min första tanke var att dra en kondensiolerad strumpa på kanalen och lägga den mellan lagren isolering med möjligen en extra skiva där rören går.
Detta gör ju dock att kondenskyddet hamnar långt in i förhållande till isoleringen utanför. Med risk att kondenskyddet i sig inte är varmt nog och därför kan orsaka kondens?
Är det då bättre att jag drar upp rören ovanför isoleringen helt och isolerar dom med 50+50 eller liknande, samt kondensskyddar med alufolie?
Vet att det finns mycket skrivet om detta men hittar inget som helt passar mitt problem.
Vad tror ni?
Tack för hjälpen!
Kör som du tänkt ,en diffusionstät strumpa med tejpade skarvar i isoleringem. Är du rädd för kondens kan man ju alltid krångla till det med daggpunktsreglering
Personligen så hade jag föredragit separata lösningar. Taket för sig och ventilationen för sig.Leeijo skrev:Hej!
Vad tror ni?
Tack för hjälpen!
Isoleringen blir bättre och eventuella ändringar, inspektioner och annat blir smidigare.
Det blir även enklare att påföra mer isolering på ventilationen ifall man efter en vinter känner att det inte skulle skada med ett till lager isolation.
Liknande trådar
-
Fläktkonvektor frikyla på kallvind
Värme allmänt -
frikyla, centrar konvektor på vinden eller slinga?
Värme allmänt -
Kondensisolera sista 80mm genomföring från vind genom innertaket? Frikyla+värme
Ventilation -
Isolera spirorör för frikyla och värme, 160mm på vind?
Ventilation -
Pumpa brine till vinden för frikyla med FTX - möjligt?
Ventilation